Jag kör ca 400 mil per år, så min Audi får hänga med ett par år till. Sedan så tycker jag det är fel av politiker att snöa in sig på just elbilar. Bättre att EU säger att år X så ska fordon ha ett max utsläpp på- något värde. På det sättet så får fordonsindustrin själva jobba fram en lösningar. Det kan ju bli en lösning där man t.ex tar fram ett nytt drivmedel.
Så jäkla prisvärt. Dessa kampanjer börjar likna situationen vi hade i början av pandemin där privatleasingserbjudandena stod som spön i backen. Mycket välkommet för oss konsumenter.

Gäller nog att vara snabb. Begränsat antal och under bra kampanjer brukar bilarna ta slut fort
Hittar ingen kampanj på Skoda 4wd 85x, nån annan som sett en?
5300kr för 1500 mil, känns riktigt intressant.
Vad man tycker är en rimlig kostnad oavsett drivmedel är upp till var och en att bestämma utefter sina egna ekonomiska förutsättningar.
Det finns bilar i olika prisklasser.
Inbland går priset upp och ibland ner. Det var inte så länge sedan man fick betala nära 30 kr/l
Hur priserna ser ut om tre år vet varken du eller jag.
Vad är det jag ska förklara? Sambandet med att dieselpriset gått ner och att efterfrågan har ökat på dieselbilar…? ![]()
Trodde aldrig att jag skulle lockas av en Fransk småbil, men den verkar vara riktigt trevlig om man lyssnar på recensionerna.
Snygg, googels operativsystem och baguettehållare.
Vad mer kan man önska?! ![]()
Vad är det med franska bilar du inte gillar?
Rimligt och rimligt. Det kan ju för många vara betydligt rimligare än att lägga något mindre på värdeminskning men desto mer på drivmedel, service och fordonsskatt samtidigt som man kör en avgasbil.
Alla kalkyler är inte samma.
Tråden handlar om bilmarknaden 2024, där det sker stora förändringar.
Inte om individuella egna ekonomiska förutsättningar.
Det vi har sett är att dom ekonomiska förutsättningarna har förändrat marknaden.
70% fler konkurser, kampanjer på leasingavtal med kraftiga rabatter.
Tesla har kört räntekampanjer och kraftiga rabatter på nya bilar som har fått andrahandsmarknaden att sjunka kraftigt.
Är det då rimligt att köpa eller leasa en ny bil idag, om man ska hantera risken med ett osäkert restvärde.
Med tanke på att Tesla mer än gärna sänker priserna och att begagnatmarknadens priser följer indirekt nybilsmarknaden.
Sänkt reduktionsplikt = kraftigt sänkta priser på bensin/diesel.
Finns det en risk att man återinför ökad reduktionsplikt?
Sambandet att sänkta priser på fossila bränslen har lett till ökat intresset för begagnade bensin & dieselbilar.
Eller är det en prisfråga att köpkraften är så låg att man inte har råd att skaffa sig en ny bil eller att försäkringen är så dyr med elbilen efter 3 år.
Har vi kommit till en “realitycheck” där elbilar har blivit som padel, inte lika attraktivt där det gamla trygga fungerar lika bra och bättre i vissa fall.
Vad händer nu när alla leasade elbilar kommer tillbaka till bilhallarna, Teslas dumpade priser och billigare kinesiska märken som fått restvärdena att falla på elbilar.
En tickande bomb?
Nej bilköp är sällan rimliga/rationella eller logiska, kanske speglar det snarare ett behov av ha något man tycker är trevligt att äga.
”Gärna” är ju felformulerat såklart. Men att vara positionerad som i princip den enda tillverkaren med marginaler bör nog att sänka priserna på en hårt pressad marknad, det är få förunnat.
Det är klart att det är en stor faktor. Få köpare väljer att slanta upp 500-700’ för att bara lösa problemet ”transport”. Desto fler väljer baserat på någon form av helhet.
Det som är och blir intressant är ju när ny teknik kommer ner i pris. Idag kostar t ex en Tesla Model 3 mindre än en vettig Volvo V60, BMW 320 eller t om mindre än en Ford Kuga laddhybrid. Allt i ett paket som är billigt i drift. Återstår att se hur andrahandsvärdena på dessa kommer att se ut om 5-8 år, jämfört med sina dieselkusiner.
Deras strategi med att erbjuda en innovativ produkt till massan, med en enorm tillväxt senaste åren kommer sannolikt slå ut flera etablerade tror jag.
Lite grand som vad IKEA-effekt på möbelmarknaden.
Tesla verkar ha ett väldigt fokus på att skyffla ut enheter genom dörren, och verkar dessutom ha en rätt bra lönsamhet (eftersom de kan finansiera låga räntor). Hur det påverkar andrahandsvärdet förefaller inte vara så jätteviktigt för dem.
Fråga i forumet: kan det hänga samman med att Tesla inte har någon eftermarknadsaffär, i termer av serviceintervall som kräver verkstadsbesök, inga bilhallar där man kan strosa runt och pilla på bilar av div märken (eller 23 vita Modell Y i rad) eller ens ett ÅF-nät att hålla glada? Andra bilmärken verkar vara mer rädda om sina gamla kunders andrahandsvärde än att fånga in nya kunder.
Berätta gärna mer om det här. Själv har jag inte sett någon kraftig nedgång på begagnade Tesla, men du kanske har några konkreta exempel?
Det är väl den dåliga kvaliteten men dom kanske har skärpt sig. Har bara kört Renault en gång visserligen men den växellådan var bland det vidrigaste jag har stött på.
Jag är dessutom långsint.
Nä. Men andra bilmärken kommer nu också få sänka sina priser för att matcha Teslas prissänkning.
Tesla får i sin tur sänka priset ytterligare, för att bevara prestanda/pris-faktorn.
Prisdumpningsspiralen på elbilar är igång.
Tesla har mycket riktigt en helt annan affärsmodell än många traditionella tillverkare. VAG m fl kan ju inte ens genomföra Teslas prismanövrar ens om de hade haft finanserna till det - de är inte i full kontroll över sitt åf-nät.
Javisst. Men det var du som ställde frågan om 7-8000 kr är en rimlig värdeminskning. Då svarade jag. Det borde jag kanske inte gjort.
Vet inte var du vill komma. Har inte haft några invändningar mot detta. Möjligen kan man diskutera om det är “sjunka kraftigt”
Åter igen. Det är ju upp till var och en att bedöma. Vi är överens om att inköp av bil är en stor kostnad och det råder osäkerhet om andrahandsvärdet.
Vet inte om du följt de senaste podavsnitten, men ibland kan det ju visa sig vara billigare att köpa nytt (även om det förståss bara är en uppskattning).
Ja. Det är väl tom redan bestämt om jag inte fått fel för mig.
Jag ser ingen… Det jag ser är att du tar varje chans du får att klanka ner på elbilar.
Den ökningen av reduktionsplikten är väl minimal och försumbar?
Det är möjligt. Men lite konstig fråga om det finns en risk när det redan är beslutat.
Om det kommer fler ökningar vet vi inte.