Bilmarknaden 2024 | Några tankar och spaningar

Eller minskningar.

Jag förstår. Ja de har kanske inte haft det bästa ryktet.
Sen hur de varit under senare år vet jag inte. R5an är vad jag förstår den första bilen på en ny plattform.

Om vi ska återgå lite mer generellt till bilmarknaden så är det roligt att det börjar komma lite mer småbilar till lägre priser.
Tex Renault 5, Kia EV3 och Skoda Elroq.

1 gillning

Precis! Ingen vet. Men det är kanske inte så sannolikt när man precis höjt.
Vänder mig bara mot när folk tvärsäkert uttalar sig om vad som kommer hända.

Å andra sidan sänkte de precis, och höjde sedan igen. :upside_down_face:

Vilka bilmärken finns det förutom Tesla om man inte vill stödja ålderdomliga saker som ”personliga säljare”, återförsäljarnät, servicekostnader som en del av affärsmodellen osv?

1 gillning

Nej, alla kris-och-kalabalik-rapporter om elbilarnas totala försäljningshaveri verkar aningens skeva.

3 gillningar

Polestar på privatleasing med inkluderat serviceavtal. Många elbilar på privatleasing inkluderar serviceavtal men polestar beställer du online likt tesla. Sedan kanske även Zeekr?

Skrev i en separat tråd avseende kalkyl på Tesla Model 3 som börjar locka nu med prissänkningar och ränterabatter.

En del, som alltid med bil, är dock på “villhöver”-kontot. Blir spekulationer men vad tror ni om utvecklingen i närtid under Q4? Ska man sitta still i båten och se om det kommer ytterligare rabatter? Antingen i form av pris eller utökad ränterabatt.

För 2025 kommer det ju ett gäng billigare elbilar men det är en eller par storleksklasser under en bil som Model 3. Kanske ändå kan påverka då det verkar som Model 2 lagts lite på is?

1 gillning

Att det sällan brukar bli dyrare nära årsskiftet…

1 gillning

Det stämmer inte då alla elbilar VW-gruppen säljer i Sverige säljs via ett agentupplägg vilket innebär att det är importören VGS som säljer bilen, inte återförsäljarna. ÅF får sin ersättning genom remuneration och bonus. Det är rimligt att anta att detta även kommer ske på ICE-bilar inom ett par år.

Därav kan eller får inte agenterna pruta på bilarna då det är VGS som sätter priserna.

Du har dock rätt i marginalfrågan men KAN kan dom, om de vill gå back per bil :wink:

Det måste vara därför jag alltid fått rabatt och kunna pruta på VW och Audi men Tesla har fasta priser.

1 gillning

Yes men från november förra året kan du inte längre det och så som du gått på om dina teslabilar i div trådar så drar jag slutsatsen att du hade din ID4 innan agentupplägget drog igång, alternativt köpt bilen på fleetsidan.

Eller så begår din återförsäljare avtalsbrott.

1 gillning

Om du hade stalkat mig lite mer noggrant hade du vetat att jag har en (1) Tesla. Det är familjens andrabil efter min likaledes eldrivna tjänstebil av tysk modejang. Jag har inte kvar ID.4…

Spelar det roll?
Min poäng är att gammelmärkena är mindre snabbfotade än de som valt att sälja utan en massa icke värdeskapande mellanhänder i illa sittande kostymer från Brothers.

1 gillning

Det är svårt att missa dig på forumet :blush::muscle:

Det spelar sannolikt ingen roll men du skriver att VW-gruppen inte kan vara snabbfotade pga att de inte styr över sitt ÅF-nätverk vilket ju är fel eftersom VGS själva sätter priser ut mot slutkund i agentupplägget (för elbilar). De har alltså möjlighet att vara precis hur snabbfotade de behagar men som du också påpekar har de inte teslas marginaler.

Men vi ser ju som många nämner ganska aggressiva kampanjer på vissa märken och det tyder väl på någon form av anpassning i marknaden.

Sluta sura nu, det är okej att ha fel ibland även om det känns nytt för dig :kissing_heart:

2 gillningar

I NL så håller man på att förbjuda ICE bilar i centrala delar av t.ex. Amsterdam. Från 1 jan 2025 så förbjuds t.ex. företagsbilar inom kanalringen. Ett litet första steg men både type av fordon och ytan kommer med all sannolikhet öka över tid.

Ser man liknande rörelser i Sverige?

Ja, men än så länge väldigt begränsat geografiskt.

se t.ex. Miljözon klass 3 - Stockholms stad

Intressant.

Verkar vara ungefär samma upplägg som i Amsterdam även om arean kanske är något mindre men något större fordonsscope (all bilar vs enbart arbetsfordon). Om det här sprider sig och ytorna blir större så kommer det leda till att större och större områden blir otillgängliga med ICE bilar.

Intressant hur det påverkar vs elbilarnas problem att tidseffektivt dra husvagn från Ystad till Haparanda?

1 gillning

Tror det ska mycket till för ett ”större” förbud.

I UK så var man tvungen att skjuta fram förbudet från att sälja diesel och bensinbilar från 2030 till 2035 efter mycket protester.

Tror marknaden hinner självreglera sig innan förbud kommer.

1 gillning

Vad som är lite intressant är att generella försäljningsförbud av nya ICE fordon som regel ligger 5-10 år fram i tiden. Ett nyförsäljningsförbud tar sedan 5-10 år innan det verkligen påverkar bilparken.

Ett indirekt förbud via till exempel högre bensin/diesel eller reduktionsplikt påverkar mer eller mindre omedelbart men kräver som regel att nationella regeringar som antingen har väljarbaser i grupper som behöver billiga ICE bilar för att få vardagen att gå ihop skall inte bara klara att höja utan också hålla priset högt trots protester från viktiga väljargrupper.

Om man istället skapar ett indirekt förbud via exkluderingszoner i stadskärnor i större städer så kan de beslutas på kommunal nivå ofta av väljare som bor centralt och antingen inte har bil eller som har råd att köpa en elbil utan större problem.

Även om du som bilägare inte är i jättebehov av att åka till stadskärnorna så kommer du undvika att köpa en ICE bil eftersom du behöver kunna sälja vidare din i dagsläget nyinköpta bil om 3-10 år och en bil som enbart kan användas på landet har ett rätt begränsat värde.

4 gillningar

Jag skulle behöva rådgivning av er som är mer insatta i ämnet. Jag kommer inom kort byta arbetsgivare och då upphör möjligheten till förmånsbil. Jag kommer pendla runt 10mil om dagen vilket då närmar sig 2-2500mil om året (kan ersätta en del pendling med MC) och vi behöver fortsatt en familjebil och vill hålla oss till el. Vi kör idag en Skoda Enyaq vi är jättenöjda med, så antingen samma eller något åt det hållet (tex Tesla MY) står på listan.

Men - nu är marknaden konstig och jag velar.

1. Privatleasing är möjlig, men blir kanske onödigt kostsam samt låst under lång tid om det nya jobbet inte blir vad jag tänkte mig.
  2. Köp av ny eller begagnad elbil? Bra kampanjer på nya bilar inklusive garantier, men samtidigt lever någon tanke kvar att man bör tänka på restvärde och att en 3 år gammal bil bör ha passerat värsta värdeminskningen.

Hur skulle ni tänka?