Binda bolån 1 år

SBAB erbjuder 3,97% om jag binder 1 år. Just nu har jag 4,67%.
Tror ni jag tjänar på att binda allt på 1 år och få 3,97% redan nu? Det lär ta ett tag innan det blir 3,97% och då har jag ju redan tjänat en del vid att binda redan idag.
Eller tror ni SBAB har en ränta på 3,97% redan vid årsskiftet? :slight_smile:

Om du läser denna tråd så ser det ut som att det finns personer med 4.1% rörligt, så 3,97% bundet låter inte så bra tycker jag :sweat_smile:

4,67% låter väldigt högt, hur mycket, eller lite har du lånat? Om jag knappar in <500k på SBAB så får jag 4,52%

Hej,

Den stora frågan är varför du har 4,67 på rörligt. Den borde du kunna få ner en markant bit och därmed göra skillnaden mot de 3,97 mindre och därmed ej värt.

Var har du 4,67 rörligt och när binds det om på ny 3-månaders period?

1 gillning

2.4 MSEK.
Nej vet att SBAB inte har lägst ränta, de ligger nog nånstans i mitten. De förhandlar inte om räntan, lika för alla. Frågar jag de om amorteringsunderlag så länkar de till den utan frågor :slight_smile:

Tack, ska kolla detta, räntorna kommer säkert justeras ner igen ganska snart, det gäller även 1 års räntan.

Det där är ett väldigt dåligt erbjudande. Jag har redan 4% via LF. Sen är vi alla i olika situationer men rent genrellt är det väldigt dåligt.

1 gillning

Vad jag avsåg med nedjustering av räntan här var inte bankens listränta utan att ditt rörliga lån egentligen är bundet i 3 månader vilket gör att du teoretiskt kan få en ny rörlig ränta imorgon beroende på timing. Så steg 1 bör vara att kolla när ditt rörliga lån binds om och få en känsla vilken ränta du får då.

Angående att SBAB ligger någonstans i mitten är en bild jag inte delar. Min bild nu är att SBAB ligger i framkant och framförallt om vi väger in att de inte kräver någon form av annat engagemang. Vad SBAB erbjuder på rörlig är beroende på hur mycket din bostad är värd och hur mycket lån du har. Däremot är det garanterat under de 4,67 du har idag.

Min äldste (där jag är medlåntagare) har just nu 4,24 % och igår sänkte LF så att den droppar troligen med 0,15 (minst) i månadsskiftet. Ska jag väga in iaf två sänkningar till redan under 2024 så skulle jag säga att du snarare snart är en procentenhet under vad du betalar idag.

Men… det är ju gissningar.