Man kan se det på olika sätt. Även om man har råd att ta en stor höjning är det inte säkert att man vill ta den kostnaden. Med ditt resonemang kan man säga att husförsäkring är onödig om man ändå kan bygga nytt hus om man har några miljoner ![]()
Har du pengarna så är en husförsäkring onödig yes.
Kanske inte optimalt att ge detta råd till en som är förstagångslåntagare iofs?
Inte optimalt att ge rekommendation om olika bindningstider med tanke på den inlåsning det blir?
Riktigt taskigt förhandlingsläge…
Hej! Mina lån går ut i september. Har haft 1.6 i 5 år.Har från Handelsbanken fått detta erbjudande idag. Belåningsgrad under 60% lån på 2 miljoner.
Rörlig 4.26%
1 år 3.36%
2 år 2.96%
Hur hade ni gjort. Mvh Martin
Jag har inte problem att klara lite högre räntekostnader i korta perioder men jag är helt säker på att det var bättre att binda på 1,39% än att ha betalat 4-5% senaste åren ![]()
Yes, antingen allt på 3-mån eller allt på längre löptider. Finns ingen anledning att komplicera det för sig själv. Det du tror dig vinna på gungorna, kommer du att förlora på karusellerna.
Då kollar du för korta perioder, självklart är det alltid bäst att ha rörligt, men du måste se längre än 2 år då;) Kolla 10 år så ser du att rörligt alltid är bäst.
Men såklart, för en kortsiktig person eller någon som inte är solvent, så är det såklart bättre att binda och veta om sin kostnad, alltid till en högre premie dock, över längre perioder.
Yes, back-trading kan vi alla göra med bravur. Men nu pratar vi om nuet och hur det har sett ut historiskt. Att tro att man kan utsmarta en hel bank, så misstänker jag man lider av nåt gud-komplex eller har en foliehatt på.
Där har vi helt olika uppfattning ![]()
Det handlar inte om att outsmarta en bank, utan att anpassa risknivån till det man själv önskar. Till en ganska låg kostnad kan man få en större förutsägbarhet i räntekostnaderna och det är det många som tycker är värt den extra lilla pengen
Peronligen skulle jag valt rörlig men förhandla mig till en bättre deal eller byta bank.
Om du vill ha rörlig ränta borde du kunna få bättre med de parametrarna genom Exv Ikano skulle ge dig 4,02. Sbab 4,02 med grönt bolån och 4,12 utan.
Över de 7 åren jag haft bundet så har det med råge lönat sig.
Jag skulle inte bundit i dagsläget, jag gjorde det när jag var hyggligt säker på att räntan inte kunde bli så mycket längre.
Poängen är att ett sånt tvärsäkert uttalande som du gjorde helt enkelt inte stämmer.
Är det back trading när det är precis vad jag gjort?
Jag tycker det är väldigt troligt att risken att du ska förlora mycket på att binda 1 år jämfört med 3 månader under 1 års tid är mycket liten, speciellt som du lär få precis 4,04 de första tre månaderna. Har du minsta oro för att få höga räntekostnader så hade jag lagt allt på 1 år och lutat mig tillbaka i ett år.
Har du allt på 1 år så är du också fri att byta bank efter 1 år om du inte får ett bra erbjudande från SHB igen. Delar du upp det på olika löptider blir det svårare att byta bank.
Nu har HB sänkt den rörliga räntan ytterligare med 0,2 , då hamnar vi på 3,84 med 1,45 rabatt .