Binda på 4% eller fortsätta på rörligt?

Vad tror ni om att binda på 3.5% på 1 år? Fick erbjudandet.
Borde väl vara en rätt bra deal eller?

Från SBAB:
“Den rörliga bolåneräntan bedömer vi ha passerat 3,5 procent redan till årsskiftet för att sedan stiga till nära 4 procent till februari nästa år (då Riksbankens styrränta alltså bedöms ligga som högst).”

Om den rörliga ligger nära 4 procent borde det vara helt OK att binda till 3.5% tänker jag?

Den reala rörliga räntan bör vara lägre, eftersom du kan få >1% rabatt från listräntan.

Hur får man dessa rabatter då? Känns som att de flesta banker bara kollar på belåningsgrad.

Kreditvärdighet = Intäkter/kostnader. Koncentrera affärer med en bank. Leta efter fackliga rabatter. Förhandla alltid, hårt.

Eller gå med en långivare som inte förhandlar (t.ex. Stabelo 2,86 %, SBAB 2,47 %, Hypoteket 2,48 %).

1 gillning

Jag har svårt att se varför inflationen skulle vara så hög under så lång tid. Kina har inte råd med zero covid i all evighet och elproduktionen kommer finna andra vägar än rysk gas.

Jag såg in i framtiden för ca 1,5 år sedan och band räntan på 1,23% i tre år.
Skämt åsido om framtiden men jag är glad att jag band räntan på dessa siffror, ibland ska man ha lite tur och även lite skicklighet är inblandat.

Compricer har en bra historik-funktion om man vill kika på sånt.

Till exempel SBAB

Vi har bundit på 3,31% på ett år fr om idag, tack vare rabatter.

Slutet av 80-talet var inget vidare heller.
Hade 16% ränta som var standard då.
Kortvariga 500% från Riksbanken gjorde att jag hade 27% ränta en månad🥵.
Priserna rasade enormt men har återhämtat sig bra. Alldeles för bra då man har eldat på bostadsmarknaden medvetet.
Det här visste vi äldre om för många år sedan.
Yngre människor idag har bara upplevt uppgång. Det är svårt att få dem att förstå svängningar.
Nu får de kanske uppleva det själva.

19 oktober 1987… Svarta måndagen på världens börser… usa -22,68%, Honkong -45,8%, Australien -41,8%, Storbritannien -26,4%…
Stockholm tappade bara 8%, men totalt 40% på några veckor…
500% va väl några dar på rörlig ränta…

Nån mer som är i valet och kvalet kring frågeställarens fråga? Sitter i exakt samma fundering och har svårt att bestämma mig… fortfarande spår ju varken ”experterna” eller rb att styrräntan ska gå över 2,5 %, men det känns ju som att risken tilltar att det ska ske… samtidigt som många lyfter indikationer på att inflationen snart vänder åtminstone i USA. Ja, vad göra.

1 gillning

Hej,
Vilken bank samt vilken rabatt och åtaganden innefattade den räntan?

Jag har bundit ett av bolånen idag i 5 år på 4,38 procent Jag vill veta vad jag har att betala och sannolikt så kommer det ligga ungefär 3-5 procent de närmaste åren. Har uppdelat på 4 st varav de andra ligger bundna på 2,50 till 2027 precis som nu detta.

1 gillning

Erbjudandet på 3.5% är redan passé ser jag nu. Surt sa räven. Mår dåligt av alla krigsrubriker så kommer att binda ett år till 3,97%. Sen kanske man kan få en rörlig ränta på 3,5% nästa år om man förhandlar var tredje månad. Men då väljer jag nog hälsan före och binder i vart fall ett år. Om ett år kanske räntorna är ännu värre men då får jag ta den smällen. Är man optimistisk så kanske läget är bättre om ett år och att man kan få rörliga räntor under 3%.

Sen känns det psykologiskt bra att det är under fyra procent, även om det i praktiken handlar om fyra procent (0,03% skillnad). I kronor så blir det ungefär lika dyrt som en hyresrätt i liknande storlek i min stad. Efter ränteavdraget blir det till och med billigare trots en ränta på fyra procent (då har jag räknat inklusive avgift till bostadsrättsföreningen där värme och va ingår).

3 gillningar