Binda räntan länge för att minska räntan och samtidigt undvika ränteskillnadsersättning

De som band på tre och fem år när räntan låg under två två procent, gjorde ett jätteklipp jämfört med de som inte band alls “för att inte bli lurad av banken”.

I angivet fall: Banker är oftast långsiktiga och vet, att om man kortsiktigt hugger till när 3-åringen har gått ut, så kommer man att förlora kunden för all framtid när bindningstiden har gått ut.

Stabelo erbjuder vad du funderar över som en tjänst “Binda räntan nu, är det verkligen smart?
Just nu befinner vi oss i ett läge där jämförelseräntan är högre än de räntor vi erbjuder på vår femåriga bindningstid dvs i dagens läge finns det ingen kostnad förknippad att binda om räntan från fast till rörlig. Så att binda räntan nu på en lägre nivå och hålla koll på hur jämförelseräntan rör sig och lägga om lånen till en rörlig ränta innan jämförelseräntan når den punkt där en ränteskillnadsersättning skulle behöva betalas kan vara smart, men låter också lite krångligt och jobbigt. Vi har lösningen. Om du binder din ränta hos oss i fem år, så bevakar vi jämförelseräntan och kontaktar dig när vi börjar närma oss en nivå när ränteskillnadsersättning blir aktuellt – och då kan du enkelt bryta bindningstiden och lägga ditt lån på tremånadersränta igen.”

Vore bra om det inte vore för att jag inte hade mer 60% i belåningsgrad och att Nordeas erbjudande till mig just nu är bättre än det som står på Stabelos hemsida, men jag för andra som tänker i samma banor så är det nog ett pang erbjudande

Kan du länka till det?

Fick den i ett mejl (efter jag laddade ner ett amorteringsunderlag för att flytta bolånet)

1 gillning

Jag hade inte fortsatt med stabelo. Min erfarenhet av dem är att de lovar mycket och håller litet. När flyttade mitt lån till dem så sa de att de skulle ha den lägsta räntan utan att förhandla. Efter ett år så låg de i toppen av 3 mån räntorna. Jag tror att det är många som flyttar från stabelo och de försöker rädda kvar lite kunder…

Har fått information från banken att det går att göra ett säkerhetsbyte. Dvs att lånet flyttas från en bostad till en annan. Kräver att flyttdatumen är synkade och att priset för nya bostaden funkar med hela lånets storlek.

Såg en artikel om det här på Compricer för några månader sen. Nu ville jag läsa den igen men hittar den inte. Kanske någon annan har en länk till artikeln?

Här hittade jag artikeln: 6 enkla steg till ett bättre bolån | Compricer