Min bank erbjuder mig att bind mina lån på 10 år till 3,19%. Att få dem bundna skulle skapa en trygghet för mig. Det finns alltså ett värde i sig där.
Men tror ni att jag rent ekonomiskt gör en dålig affär? Att betala lite mer än att ha dem rörligt kan jag leva med. Men en urkass affär vill jag ju inte gör.
Tänk om du skulle vilja flytta inom tio år, till en hyresrätt eller till ett boende där ditt nuvarande lån är större än värdet på nästa bostad du köper. Då behöver du betala ränteskillnadsersättning under dem åren.
Eller så försämras din relation med din nuvarande/framtida partner och du måste sälja din bostad och betala ränteskillnadsersättning
Jag tänker så här. Riksbankens ränteprognos för de närmsta två åren är att styrräntan bottnar på 2,25%. Låt säga att den går ner ytterligare lite till och landar på 2,0%.
Med bankernas pålägg / räntespread så hamnar de rörliga bolånen som lägst då på 2,8%. Det är lite bättre än mina 3,19%.
Men enligt prognosen är alltså detta var räntorna bottnar. De bör alltså stiga igen därefter. Ingen vet hur mycket. Men med en räntespread på 0,8% så har jag fördel av min bundna ränta så länge som styrräntan överstiger 2,39%. Sett ur ett historiskt perspektiv så känns det ganska sannolikt att det över en 10-årsperiod kan bli högre styrränta än 2,39%.
Då ska riksbankens styrränta i sådana fall vara nere på typ 1,0%. Vet inte om det känns som ett särskilt troligt scenario? Det har typ bara hänt en gång i världshistorien och det är den perioden vi hade för några år sedan.
Finns ingen direkt relation mellan 10 års räntan och riksbankens styrränta.
Du får tänka på det såhär, räntan sätts på en marknad. Vilken ränta folk (marknadssktörer) är beredda att betala för att låna på olika löptider.
Kan banken ge dig en ränta på ditt bolån på x procent på 10 år. Då kan banken låna upp på räntemarknaden för lite mindre än x procent på 10 år.
På kortare löptider kan räntan vara både högre eller lägre än längre löptider beroende på vilken förväntad inflation, förväntad kort styrränta och framtida ekonomisk utveckling marknadens aktörer ser.