Blancolån till renovering

Kanske är en orsak till att vi i Sverige är ett av Europas privatekonomiskt mest belånade länder.
Att ta ett blancolån på 600 000 kr idag verkar lättare än att köpa alkohol på systemet.

2 gillningar

Antingen har de massa pengar sparat eller så är de hantverkare som hämtar sina hantverkar polare och gör allt själva.

1 gillning

Måste du låna 150K för att renovera badrummet direkt efter köp så har du inte råd. Leta efter ett annat hus istället.

4 gillningar

Nja, vi har väl en del tillgångar också? Du kan ju inte bara titta på ena sidan av tabellen. Blancolån på 600 k låter dyrt och jag tror inte det träffar de som har ett köpt boende.

Nej dom har tyvärr “stoppat” den möjligheten vilket är otroligt dåligt enligt mig.

Om jag inte minns fel så måste det gå ett par år 3-5 år innan du kan göra en omvärdering.

Omvärdering kan du göra men banken kommer inte låta er “baka in” något lån oavsett.

Dessutom har dom tagot bort möjligheten att göra avdrag för renovering om du bor kvar mer än 5 år efter renovering är utförd…

Dom vill helt enkelt inte att folk ska kunna tjöna sig en hacka i det här landet.

För övrigt så verkar du/nibha en extremt tajt budget.

Vad händer om huset sjunker i värde efter ett år?

Vad händer om du måste byta taket?

Då står du med 0 kronor i buffert.

1 gillning

Det här stämmer inte med den verklighet jag har varit med om. Min bankman (storbank) säger att så länge en fastighetsmäklare ger utlåtande efter renovering och det utlåtandet säger att värdet har gått upp så får du låna upp bostaden med 85% av det och lösa exempelvis blancolån med ett utökat bolån.

Det låter helt otroligt om det du säger är helt sant?

Vilken bank har du om jag får fråga?

Varför är det helt otroligt? Jag skulle tro att detta gäller alla banker.

Att stå med O kr i buffert när man renoverar ett hus innebär nog en för tight budget.

1 gillning

Kan ni inte få en deal med banken att få den renovering som del av det initiala bolånet? Skaffa blancolån direkt på huslån låter som lite meh.

Tex att huslånet blir 2,2mil istället? Typ som att ni köpte huset för 2,2mil. Och lägger till på insatsen.

Därför att när jag kontaktade banken ang att vi ville “låna upp” på bostaden så fick jag till svar att vi måste vänta 5 år…

Enlligr banken spelar det ingen roll om min bostad ökat med ens 50% i värde.

Sedan kom frågor som
-vad ska du ja pengarna till osv

Ifrågasatte såklart detta och fick till svar att dom vill " undvika" just detta att folk köper
Bostäder endast i syfte att göra pengar i “system”.

Har swedbank kan tilläggas.

Tala med någon annan person på banken alternativt kolla med någon annan bank. Just när du byter bank kan du även passa på att få ett högre belåningsutrymme. Exempelvis om du byter till SBAB kommer de göra en egen värdering av din bostad.

Du måste vänta i n antal år (kanske är 5 som du säger) för att ändra amorteringsgrundande värde på huset enligt rådande regler.

Värdet som ligger till grund för hur mycket du får låna (upp till 85%) kan omvärderas när som helst och flera gånger om, enligt rådande regler.

Man kanske har en buffert som man inte vill använda?