Bli chef, vad är en rimlig lön?

Eftersom det är en begäran om allmän handling så ska det hanteras skyndsamt enligt lag, påminn om du inte får svar inom 3 arbetsdagar. Du borde fått ett svar omgående med att begäran mottagits.

1 gillning

Regionerna har börjat neka den typen av omfattande statistik med hänvisning till “rikets säkerhet” (no joke). Man säger att man ej vill lista hur många som är anställda inom hälso- och sjukvård, t ex. Men det borde väl gå att få ut i mindre skala t ex på kliniknivå.

Då får man säga ifrån, för det är trams. Om jag begär ur statistisk för en arbetsplats där jag redan arbetar vet jag ju hur många som är anställda där. Dessutom är det här bara enhetschefernas löner, de kan inte vara hemliga.

Tjafsar de emot så får man begära ett överklagbart beslut - vilket de egentligen ska erbjuda själva. Brukar lösa det mesta.

1 gillning

Ja, jag fick ett automatiskt svarsmeddelande om att de mottagit min begäran, därefter ingenting. Har hört från fler att de aldrig fått svar, alternativt direkt nekats ta del av lönestatistik. Det gör det inte lättare att veta vad man ska lägga sig på för nivå.

1 gillning

De måste enligt lag ge dig ett svar.

Du kan testa att vända dig till facket med samma begäran, de ska också sitta på statistiken.

1 gillning

Ratsit. tio tecken.

Jo absolut, fast det kan bli missvisande. För det första måste du veta namnet på personen och heter hen Anna Andersson blir det svårt på en gång.

Sen syns ju inte “lön” utan taxerad förvärvsinkomst, så det kan vara styrelseuppdrag, övertid, föräldrapenning lika mycket som sjukskrivning, tjänstledighet, löneväxling - och dessutom en kombination av + och -.

1 gillning

Gör research. I Sverige är lönerna i form av deklarationer offentliga och kan kommas åt gratis via Skatteverket. Underlättar om man har individerna personnummer.

Kan man få via ex Ratsit.se. Ratsit kan även för en avgift ge data från olika individers deklarationer. Lite lurigt tolka data i brancher där många ex arbetar deltid. Bra om man vet något mer om individerna. Jag har en före detta kollega som lade sin idee om lönekrav +30% mot första ideen efter en sådan kontroll av personerna på samma nivå i företaget hen sökte hos. Hen fick begärd lön. Bingo.