Oj, det var väldigt många intressanta meningar i rad som var och en för sig skulle kunna bli en lång tråd.
Men jag nöjer mig med att dra i en av dem, nämligen klimat & miljöaspekten. I viss mening står klimat mot miljö, det är den obekväma sanningen om vi vill komma ifrån fossilberoendet. Vi måste gräva och spränga bort mer av vår planet än någonsin tidigare. Ingen pratar gärna om detta, men det är en kompromiss vi måste vara medvetna om.
Att få bort fossilberoendet kommer ta lång tid (generationer) och det kommer bli mycket svårt. Vi behöver massor av solpaneler & vindkraftverk, kablar, stora & små batterier, nya kärnkraftverk, med mera. För att allt detta ska kunna byggas krävs enorma kvantiteter stål, koppar, kolfiber, sällsynta metaller, litium, kobolt, etc… Detta måste komma från någonstans. Det kommer att krävas stora utbyggnader av existerande gruvor där det är möjligt, men även många helt nya. Och det går inte att göra utan ingrepp i miljön.
Javisst, vi blir bättre och bättre på att återvinna, men det räcker inte. Om vi tar stål som ett exempel, där ligger återvinningsgraden på äver 90% i många marknader, vilket är fantastiskt. Men pga den ökade efterfrågan räcker det bara till 25% av det globala behovet (källa SSAB).
När det gäller många andra råvaror så ser det ut på samma sätt, eller ‘värre’ pga att det ännu inte finns lika mycket att återvinna, eller att återvinningsprocesserna inte är utvecklade. I Sverige och många andra länder har vi stora & bra planer på att minska fossilberoendet & att elektrifiera allt vi bara kan. Det är bra så, och vår planet behöver det. Men det finns ingen gratislunch. Vi måste vara beredda på att det har miljökonsekvenser.
Om vi dessutom lägger in solidaritets- och försörjningssäkerhetsaspekter i det hela blir det ännu intressantare. För råvaror som faktiskt finns i vår vackra natur, är det rättvist & försörjningssäkert att lita på att de i Kanada, Chile, DRC & Kina etc ska hacka upp sina berg istället? Nej, självklart inte. Ska alla vindkraftverk stå i grannkommunen? Kan alla bo 50 mil från närmsta kärnkraftverk?
Nej. Vi behöver alla förstå att om vi ska lyckas med omställningen inom rimlig tid kommer det att krävas mycket stora och obekväma kompromisser - antingen i vår natur eller levnadsstandard. Vi måste tillåta stora ingrepp i vår natur, eller minska vår konsumtion drastiskt. Eller leva med klimatkatastrofer.
Och det måste gå fortare. Tillståndsprocesser kan inte ta decennier & antagligen behövs nya lagar som tiltar balansen från enskildas rättigheter till “the greater good” så att domstolar kan döma annorlunda. Även inom detta område är det en trade-off som inte är helt enkel.
Jag hoppas den nya regeringen tar tag i den folkbildningsinsats som är nödvändig, och att oppositionen får en roll och bidrar konstruktivt. Inget av detta har jag dock sett tecken på ännu, nu så här några månader in. Jag är teknikoptimist och tror att vi fixar det här…men vi behöver gå in i omställningen med öppna ögon. Ingen gratislunch (här heller).