Att tappa 30-50% räckvidd på 10 år är ett extremt exempel. Finns ingen som helst data som visar på att tappet är så stort generellt.
Vår är 5 år och vi har inte noterat någon försämring alls.
Den som köper en 10 på en gammal elbil har den troligen som andrabil i ett hushåll med två bilar, och då räcker tom 10 mil vintertid för de flesta att ha bilen som pendlingsbil till jobbet.
Edit: såg att det avhandlas. Likväl så säg att räckvidden är 20% sämre men priset är 80% lägre än nypris, kanske en kompromiss man kan leva med.
Ja, känner igen det där. Hörde det senast i fikarummet på jobbet, då en tyckte att det svårt att köra in 500k i soppa.
Jag frågade vilka bilar han jämförde med då, och då var det en ny elbil för 650k med 6-7 år gammal bensinbil för 150k….
När jag påtalade att du får ju jämföra likvärdiga bilar, en begagnad elbil kostar inte i närheten av så mycket mer, men då kom givetvis argumentet att man måste ju byta batteriet. När jag frågade varför då hade han inget svar mer att det har man ju hört…
“Under året sjönk snittpriset på begagnade bilar med 8 procent. Nedgången var störst för bensinbilar som tappade 12 procent, följt av diesel som gick ner 8,5 procent. Elbilar sjönk med 7 procent, laddhybrider med 6,5 procent och elhybrider med 1,5 procent.”
Intressant! Speciellt då jag upplever bensinbilar som så tekniskt mogna, litar verkligen på en bensinbil som är välservad, det känns tryggt för mig.
Ny teknik innebär ju risker, många av elbilarna är rena brandrisker. Volvo Cars varnar nu efter att det kom fram att vissa av deras elbilar har brandrisk ifall man laddar över 70%:
Gäller 0,02% av alla EX30, och överlag är sannolikheten att en elbil brinner betydligt mindre än så enligt statistiken (0,004%). 0,08% för ICE-bilar. Inte heller detta talar alltså till ICE-bilars fördel. Men visst, gammalt och beprövat kan såklart ge en känsla av ökad trygghet, vad det nu är värt.
“Men statistik från bland annat Sverige och USA visar något helt annat. Risken att en elbil börjar brinna är mellan fem och femtio gånger lägre än för en vanlig bensin- eller dieselbil.
Leaf har alltid fått 5 stjärnor i NCAP och fram till 2021 så fick även Zoe 5 stjärnor.
Men Zoe verkar ha fått bottenbetyg efter 2021. Så är väl Zoe efter 2021 man ska undvika då?
Vi köpte en Tesla för ca 1,5år sedan.
Jag laddar gratis på jobbet. Kan räkna på en hand hur många ggr jag laddat hemma.
Laddat på supercharger 2ggr varav den enda gick på voucher jag fick vid bilköpet.
0% ränta i 6år.
Hade det blivit billigare med en bensin / diesel för 1/2 inköpspriset… förmodligen.
Hade jag varit lika nöjd? nej.
Har dessutom en solcellsanläggning numera så kan ladda bilen 100% gratis hemma också under sommarhalvåret.
Asså förlåt men du är extremt baised i dina slutsatser, varför jämför du Ny elbil med gammal bensin under exakt de åren i värdeminskning när vi hade inflation på 20 % totalt)
Försöker alltså förklara att det är mycket billigare (och miljövänligare) att köpa en 3 år gammal japansk bensinhybrid än en ny elbil.
Nya elbilar är dåliga för både miljön och plånboken, då de kräver så mycket ädelmetaller. En begagnad bil kräver inget nytt material alls.
Alltså är de som köper äldre bilar både smarta ekonomiskt och miljöhjältar.
Vi på forumet har ju tidigare skrivit mycket i en tråd där vi antog att alla bilar kostar ca. 4-6k/mån. Men en 3 år gammal japansk hybrid verkar vara mycket billigare, och en elbil mycket dyrare.
Kollar jag Tesla Model Y Standard så skiljer det sig cirka 200k på 3 år i restvärdeminskning.
Ur miljövinning synpunkt tar det ungefär 1-2 år körning för elbilen att vara ikapp i form av miljövinning (i Sverige) (pga högre utsläpp vid tillverkning). Så ännu en myt du själv gått på. En bensinbil behöver preis som en elbil tillverkas, den uppstår inte i ett vakuum.
Du tänker främst på CO₂ under drift, och där är elbilen bättre, särskilt i Sverige. Jag pratar däremot om tillverkningen och materialåtgången. En ny elbil kräver mycket nytt material och många ädelmetaller, medan en äldre bil redan är byggd. En 3-5 år gammal japansk bensinhybrid kräver i praktiken inga nya råvaror alls.
Därför menar jag att det ofta är både billigare och mer miljövänligt att köpa en begagnad hybrid än en ny elbil.
Yes håller med, en äldre elbil är också riktigt bra, ifall man kan ladda hemma eller på jobbet.
Är nog också rädd för all mjukvara i en elbil som kan ställa till det. När jag åkt med kompisar ett tillfälle har laddsladden varit i, laddstolpen lyst blått men ändå har det inte kommit el. Flera sådana liknande händelser har gjort att jag inte är så intresserad av elbil, t.ex. också laddstolpar som varit ur funktion när man kommit fram med låg procent.
Men har man inte upplevt några problem alls med elbilar och man inte får räckviddsångest så kan det ju vara ett alternativ.
Känns märkligt att värdeminskningen är så brutal på elbilar om alla är nöjda och det funkar jättebra? Medan bensinbilar behåller eller till och med ökar i värde, vad tror ni det beror på?