Blir så trött, vem ska man lita på?!

Wow vilken diskussion det blev! Tack för alla bra svar. Haha ni spårade iväg lite men så kan det bli ibland. ?

Jag tycker visst att det ser ut som att lysa aktier A försöker replikera MSCI acwi så nära som möjligt. Kan hända att man har viktat emerging market lite annorlunda och att man har lagt till småbolag som nu av en olycklig slump påverkat utvecklingen negativt.

Jag tycker det är helt rätt att man har med både emerging markets och småbolag. Jag vill vara exponerad mot alla faktorer och marknader.

Jag förväntar mig att köpa in mig i ”the market portfolio” + lite home bias. Men jag blev då väldigt besviken när jag såg jämförelseindexet och kände att jag inte hade fått det jag förväntade mig.

Tror jag är lite påverkad över hela allra-skandalen också att de kom undan. Helt fruktansvärt. Därför reagerade jag när jag såg underprestationen. Dvs är man inte tillräckligt informerad så får man tydligen skylla sig själv. Det gäller att reagera direkt osv.

men jag känner mig lite tryggare nu när ni säger att det är pga slumpen man har halkat efter. Fonden är ingen exakt replika av indexet så avvikelser kommer uppstå.

Jan ang. home bias så pratar Ben Felix lite om det i detta klippet (som du kanske redan har sett)

Hur kan du fortfarande envisas med att påstå att Lysa A försöker replikera MSCI ACWI (eller ACWI IMI för den delen) när du själv har upptäckt att avkastningen skiljer sig mellan de två? Eller tror du på allvar att förvaltarna på Lysa är så inkompetenta att de försöker och försöker men inte riktigt lyckas med att klara av uppgiften??

Det gör lite mer rättvisa och man kommer lite närmare om man jämför Lysa A med FTSE All-World Index, även om det är lätt att se att Lysa inte försöker replikera det heller.

Lysa A består av indexfonder, men det betyder inte att Lysa A skulle vara är en indexfond.

P.S. Bens klipp är mycket relevant för en genomsnittlig investerare i USA, Kanada, Japan och Australien: skulle de sänka sin home bias bara till 50% skulle det göra diversifieringen och portföljen mycket bättre. Frågan är hur mycket vi i Sverige borde sänka.

Bolmesson

Du menar att du kan säga hur mycket börsen kan fall …dock inte när. Hur mycket kommer börsen att fall?