Idag finns det en funktionalitet där man betalar för bilen online och får den hemkörd sedan. Sannolikt är det något sådant som utan utnyttjats.
Jag har inte köpt bil på länge men har förstått att man numera gör ägarbytet med Transportstyrelsens app i samband med att man betalar bilen med Swish eller banköverföring och därefter tar bilen och kör hem. Om inte detta är säkert så förstår jag inte hur man ska göra.
Vad menar du nu? Vissa saker i likhet med Döden måste man acceptera. Pengarna är borta och ärendet ligger hos Kronofogden. Jag förutsätter att polisanmälan är gjord. I annat fall kommer konkursförvaltaren att göra detta.
I min värld är det fullkomligt meningslöst att förlora ännu mera pengar. Men OK, har du något konstruktivt förslag så Varsågod!
Håller med om att det ser mörkt ut, speciellt om bedragarna har använt sig av målvakter och kanske dessutom själva inte är svenska medborgare. Pengarna är med stor sannolikhet förlorade men om jag inte är helt säker så kan jag ju inte bara ge upp med en halv miljon i potten och argumentet “stentuffa gossar” biter i alla fall inte på mig. Om det gällde mina pengar skulle jag inte tveka att hänga på mig en bodycam kopplad till molnet och söka en fredlig konfrontation med förlikning i sikte, först då kan jag få en uppfattning om bedragarnas våldsbenägenhet.
Hade jag inte kommit någon vart och själv haft rent mjöl i påsen hade jag sökt upp andra drabbade, skrivit på sociala medier, kontaktat pressen och dagligen bombarderat både polis och kronofogden med email och telefonsamtal för att se till att mitt ärende inte glöms bort. Finns det kanske en möjlighet att Transportstyrelsens system för ägarbyte är att belasta för det som hänt? Givetvis ska man inte slösa pengar på ett hopplöst fall men innan man har alla fakta så kan man åtminstone investera sin egen tid. Fullt möjligt att pengarna redan investerats i en condo på solkusten och inte går att komma åt men att direkt ge upp och bara invänta svar från svenska myndigheter ligger i alla fall inte i min personlighet och det hoppas jag även gäller vår drabbade entreprenör.
Jag jobbade några år med obestånd i bank. (Inom parantes kan jag nämna att jag dessutom å yrkets vägnar vittnat ett par gånger i domstol.) Jag har alltså en viss erfarenhet.
Låt mig vara fullständigt uppriktig.
Min erfarenhet av Kronofogdemyndigheten är att det är en väl fungerande myndighet. Finns det inga utmätningsbara tillgångar så finns det inte! Kronofogden kan inte skaka fram några pengar ur luften. Tvärtom, ditt agerande blir i högsta grad improduktivt. I stället gör stt göra sitt jobb måste man svara på meningslösa mejl.
Även när det gäller Polisen så får man tänka till. De har begränsat med resurer och har pengarna försvunnit utomlands, så är de normalt sett borta. Det enda mejlen åstadkommer är att du själv känner dig duktig, medan du i själva verket stjäl tid från polisen.
“Fredlig konfrontation med förlikning i sikte”. Ja du. Det här gänget har sålt samma bil sex gånger. Vad skulle de ha att vinna på att göra förlikning med just en av lurade? Absolut ingenting. De kommer fortfarande att jagas för de fem andra brotten. Eftersom vi har mängdrabatt på straff i Sverige blir deras påföljd i princip den samma om de lurat fem eller sex personer. Deras incitament för en uppgörelse är noll.
Att “sparka sig trött” är helt meningslöst. Det är bara att svälja förtreten och gå vidare.
När vi blivit lurade på banken gjorde vi två saker. Detta även om vi insåg att pengsrna var förlorade och att det skulle kosta oss tid och pengar.
A. Polisanmälan om det förekom någon oegentlighet.
B. Ansökte alltid om betalningsförläggande eller konkurs. Orsaken var att den brottslige skulle bli registrerad, så att det skulle bli svårare för personen eller företaget att fortsätta sin verksamhet.
Den enkla poängen är väl att om det är “proffs” man har att göra med finns det inte så mycket att göra. Är det däremot någon klåpare kan det möjligen vara värt att försöka. Som jag förstår det har någon tagit över ett etablerat företag och använt det som verktyg för att genomföra bedrägerier. Det är alltså säljarens goda rykte som möjliggör att annonsera ut någon icke-existerande fin bil till fyndpris och få massor av köpare på kroken direkt. Alla nappar och betalar och förväntar sig att bilen ska levereras hem inom några dagar. Sedan slussas pengarna utomlands och verksamheten stängs ner.
Exakt beskrivning!
Hur det har gått till i detta fall vet jag givetvis inte, men jag känner till ett liknande fall. En gammal bilfirma säljs. De nya ägarna kör tricket LAGERRENSNING och DU FÅR 50 000 för din gamla bil, om det så är en skrotbil. Kanske parat med Fyndhelg, Black Weekend eller något annat.
De stackars köparna förknippar företaget med tidigare pålitliga ägare som kanske drivit företaget i 50 år utan anmärkning. Det är oerhört lätt att bli lurad.
Halloj och tack för inlägg och diskussion! 
Nestor ligger mest rätt i hur läget ligger till men jag ser några ljuspunkter.
Förtydliganden: Inom bilbranschen är det tyvärr normalt att betala för en bil och få den levererad, framförallt inom B2B. Vanligt också är att bilar är leasade och när folk slutar/byter jobb etc så behöver företagen hantera sina fordon. Inte ovanligt då är att en bilfirma får en lösenoffert på kontraktet och sen snabbt säljer den vidare med en marginal. Bilfirman har då en säker affär. Många fordon handlas mellan olika handlare ofta med ganska små marginaler om affären är säker. I detta scenario är bilen fortfarande registrerad som leasad med företaget (som vill bli av med bilen) som brukare. Här finns utrymme för att luras vilket har skett.
Det positiva är att styrelsen är människor med tillgångar och inte uppenbart målvakter. Nu är styrelsen bytt till möjliga målvakter. Mor (möjligtvis lurad av sin son) och son stod på firman vid tiden för bedrägerierna. Sonen och säljaren (som verkar i företaget och som jag och många andra haft kontakt med) är i sig skrivna på ett annat bolag med samma verksamhet som nu huserar i samma lokaler som företaget jag har problem med.
Alla dessa tre är insyltade och jag tänker att jag kan kräva dem på pengar. Hur gör jag det enklast och effektivast?
Enkelt för en bank men tungt för en privatperson.
Jag blev själv blåst i samband med en investering utomlands en gång men stångade pannan blodig och fick till slut tillbaka en del av pengarna efter en konfrontation med huvudägaren till företaget som hade fått mig involverad. Alla sa att jag skulle ge upp, inklusive polisen och tillståndsmyndigheterna i Hong Kong men jag gav inte upp. Det slutade med förlikning genom företagets advokat under förutsättning att jag skrev på ett dokument med 8 eller 9 punkter, varav en var att jag aldrig fick yttra mig offentligt om vad som hade hänt. Detta var inget företag med målvakter och gangsters utan ett legitimt företag men med mycket tvivelaktig marknadsföring fullt av svårbevisade halvlögner och under mitt sökande fann jag ut att de faktiskt hade blivit bötfällda en gång tidigare för otillåten finansiell rådgivning. Allt mitt stångande kostade mig var tid och jag hade säkert använt tiden till något trevligare om jag inte hade varit av envis natur. Blev också en erfarenhet rikare.
Ja tack och lov finns ju vissa ljuspunkter. Jag hade kontraktat en advokatbyrå som kan obestånd, och där man har erfarenhet av att handlägga konkurser.
Du bör väl kunna utnyttja din företagsförsäkring?
Följ Nestors råd men det är nog bråttom. De kan hinna göra sig av med sina tillgångar och det finns ju fler som blivit blåsta.
Behöver inte alls vara särskilt tuffa, hade lätt betalt en hyfsad peng för att någon skulle ta hand om “problemet” om jag blivit blåst på 500 000…
Det här har du nog inte tänkt igenom.
Anstiftan till grov misshandel innebär både fängelse och skadestånd för din del.
Risken för vedergällning är dessutom överhängande.
Börjar man ta lagen i egna händer, kan det sluta riktigt, riktigt illa.
Alla är vi olika, det är en risk man får ta, sådana kräk ska inte komma undan ostraffat…
Ja, personligen vill jag inte riskera 2 års fängelse. Inte heller att resten av livet gå omkring och vara rädd för hämd för hämden.
Jag kan försäkra dig om att bara stå i domstol och vittna är en pers bara det. Men OK, du kanske lever i en miljö där det är lätt få tag i en torped och hot till livet kanske inte berör dig. Jag avslutar nu min diskussion om detta.