Blivit uppsagd, ska förhandla bolånet om 4 månader

Nja, inte alls säkert de ber att få se på lönespecar. Har åtminstone själv aldrig varit med om det och har haft olika bostadslån i 25 års tid.

1 gillning

Jasså? Både Swb och Skandiabanken begärde från oss. Swb har vi ändå haft länge, men funderade på att byta till Skandiabanken för snart ett år sedan. Men vi orkade inte till slut då de krånglade en del inför flytten.

Har just Swedbank nu och ska precis förhandla om lånen. Inte en fråga om inkomst och då har både jag och min fru låga inkomster numera.

Samma sak med Avanza där vi också undersöker nu. Frågade inte om något efter 2022.

Trist läge. Min fru är också arkitekt och uppsagd. Det är inte jättemuntert i branschen…

Jag skulle inte sagt ngt. Vi tittade på billigare hus för att få loss lite pengar till annat projekt. Vi nämnde inget om hennes arbetslöshet. Ingen frågade.

Jaha, men vad konstigt att det är så olika. Undrar vad det kan bero på.

Men när du blev bedd om lönespecar, var det för att du eventuellt skulle byta bank? Ska man byta borde de ju be om något intyg på inkomst. Men när man bara förhandlar med sin egen bank har det inte behövts för oss.

Nej det är inte så härlig stämning precis.

Alternativet är ju att fortsätta amortera, då behöver jag ju såklart inte säga något. Men då får jag heller inte önskat spelrum i ekonomin. Ett alternativ är ju att amortera fram tills förhandlingen och sen om jag inte fått ett jobb tills dess så be om amorteringsfritt då.

Det kan han definitivt inte tyvärr.

Det finns ingen anledning att säga något till banken och inget ni kan säga kommer att gagna er. De bryr sig i princip inte så länge du betalar lånet och inte försöker ta nya lån. Vi kommer inom några år att säga upp oss från våra jobb för att leva på avkastning och sparat kapital. Kommer fortfarande att ha bolån på ca 2 miljoner. Så länge vi betalar dessa ser jag inte varför banken ska bry sig. Nya lån kan vi dock glömma så det gäller att ha mycket sparat i ladorna…

/

Det är bättre att be om förlåtelse än tillåtelse

1 gillning

var ärlig mot banken, det lönar sig i längden. Amorteringsfritt i kombination med 80÷ löneersättning bör vara okej. Hitta nåt i en bransch som går bättre, om än mot (något) längre lön.

//Bankman

Det finns en anledning som skulle vara att vi vill ha amorteringsfritt. Frågan är om det är dumt att göra det eller om det inte spelar någon roll.

Hos Swb handlade det inte om byte. Endast om att förhandla om ränterabatten. Hos Skandiabanken handlade det om byte, men de var så krångliga så orkade inte gå igenom alla deras steg.