Dagboksinglägg
2022-03-30
Varning för långt inlägg
Mycket tid har lagts på att headhunta 80st organisationer/influencers att kontakta och skapa media för sociala medier
Intervju
Då fick man sina 15 minuter i rampljuset
I veckan så var jag med i ett poddavsnitt för bloggen som hittas här: https://rikatillsammans.se/rhapsadi/
Jag var sjukt nervös men det var skoj att märka av Carolines och Jans erfarenhet när jag tappade bollen och de direkt plockade upp den
Jag kände jag lyckades ok med att ta upp de utmaningar jag tror många står inför, dvs
- Rädsla för tiden det tar
- Förlora pengar
- Hitta motivation
- Förutfattade meningar om kreativitet/hobby respektive tjäna pengar på det
- Hur man hanterar det okända
Marknadsföringskonsulten
30 av 90 dagar har gått sedan de satte i verket. De har kört annonser sen ca 28e Februari. De har skapat ganska sjysst material utifrån vad jag har gett dem. Dock har de inte åstadkommit särskilt mycket trafik och 0 försäljningar. Jag kontaktade dem igår och nämnde att jag körde en egen marknadsföringskampanj bara över helger och spenderade ca 8% av vad de har spenderat och visade dem den här bilden:
Onekligen så gav min kampanj ganska mycket mer resultat. Den sista toppen kom i kombination med att podd-avsnittet släppte och är därmed mest rikatillsammans besökare
Jag väntar på svar från deras sida och testar en ny kampanj till helgen.
Jag har förövrigt en session ca varannan vecka med någon “marknadsförings-expert” från facebook som hjälper mig med detta. Jag hittade att facebook erbjöd gratis möten för att utbilda i att använda deras verktyg. Så sådant finns tydligen.
Värdeskapande
Jag tänker ofta “skapar det här värde för mig” när jag prioriterar mina uppgifter samt hur jag filosoferar kring vilka vägar jag ska ta.
Jag fick en intressant öppen fråga: “Lös någon annans problem”.
Jag filosoferade om det till: Hur skapar jag värde för andra?
Jag kom på att jag har en intressant företagsmodell att erbjuda återförsäljare. De behöver inte ha något lager.
Jag har nu kontaktat ca 40st organisationer och ca 40st influencers i USA och erbjudit partnerskap om de vill vara återförsäljare åt “We Are Dancers” kollektionen. Detta för att inte automatiskt tappa förtjänsten på allt jag säljer utan utvalda designer som i sin tur driver trafik och potentiella köpare till resten av sortimentet. För organisationer så ger jag dem en klubb-tröja och för influencers så får de en extra kanal att gjäna pengar. Fördelen är att de riskerar INGA pengar. Helt enkelt tar de in beställningar och får betalt. Sedan beställer de ifrån mig med rabatt och behåller mellanskillnaden. Ingen riskerar något.
Jag inväntar nu 80st svar.
Sociala medier
Jag har pluggat instagram/tiktok och hur jag potentiellt når nya kunder. Reels/Tiktok verkar rent allmänt vara bra att nå ut till nya människor utan att betala för det. Däremot så är det generella uppläget på median som delas något jag inte tror passar mig. Rent allmänt så är det “5 myter om X”, “5 saker du inte visste om X”, skämt etc. Jag har hittat gratisutbildningar “för att bli influencer” som egentligen är hooks för att köpa någons utbildningspaket. Detta tänker jag tjänar mig i att bättre förstå vad som engagerar folk i sociala medier. Det blev en hel del rensande i inkorgen från alla mailutskick efteråt om att gå deras kurser.
Jag tänkte på en sak jag hörde en gång: “Om du vill tillhöra 1% så gör inte vad 99% gör”
Jag satsar… Jag har börjat med en serie där jag skapar en 15s video om varje design och förklarar storyn bakom designen. Jag testar helt enkelt att gå en personligare väg till försäljning. Någon form av halv-hybrid influencer stil. Jag var sjukt nervös inför det för det känns oundvikligt att inte visa mitt ansikte, men samtidigt lades jag just upp i en intervju, så jag kan lika gärna dyka djupare ner i den avgrunden
Håller tummarna om att det här kanske är rätt väg mot topp 1% och inte mot botten ![]()
Det handlar trots allt inte om att få så många följare som möjligt eller att underhålla så många som möjligt. Det handlar om att hitta rätt människor