I vilja yrken får man bonus om man blir påkommen med brott?
Varför får de inte bara sparken? Samma med VDs som kört företaget i botten. De får oftast miljoner och går vidare till nästa VD post.
I vilja yrken får man bonus om man blir påkommen med brott?
Varför får de inte bara sparken? Samma med VDs som kört företaget i botten. De får oftast miljoner och går vidare till nästa VD post.
50g amfetamin? Satan
“För eget bruk”
Är det mycket, lite, eller bara lagom? 
Fallskärmarna är inte bonusar. Du verkar ha missförstått.
Fallskärmar står i avtalen från början. Det är inget de kommer på i efterhand. Det är inte bonusar som någon får ad hoc. Fallskärmarna är överenskomna sedan dag ett.
För höga chefsjobb har det blivit standard med fallskärmar, därför måste företagen erbjuda sådana i sina kontrakt för att attrahera chefer.
Uttryckte mig väl dåligt. Jag förstår iaf inte varför man ska få lön efter att man får sparken pga dåligt utfört arbete eller pga man brutit mot lagar och regler. Skulle jag höra det går jag sparken med omedelbar verkan och företaget skulle söka ersättning från mig etc.
Det är sorgligt att offentliga myndigheter inte vågar vara transparenta med hur de har tänkt kring besluten.
Det här exemplet verkar inte alls konstigt. En person har blivit misstänkt för brott. Att utreda det tar lång tid. Personen har en högre offentlig tjänst som inte är förenlig med att vara misstänkt för brott. Eftersom det inte finns någon fällande dom finns ingen formell grund för att säga upp personen. Arbetsgivaren väljer i det läget att köpa ut personen.
Man kan tycka att det här förfarandet är konstigt men det är i realiteten svårt att lösa på annat sätt. I just det här fallet kan man hypotetiskt tycka att det borde vara en diskutabel ordning att kombinera en offentlig tjänst med att sitta i styrelsen för ett kontroversiellt bolag. Samtidigt har bolaget innan myglet uppdagades inte varit känt som kontroversiellt. Bolaget verkar dessutom haft som affärsidé att rekrytera kända personer av olika slag för att kunna visa upp en juste fasad.