Hjärup har inget centrum, fördelen är att det är mitt emellan.
Lomma tätort har en hel del i centrum och nära havet och ligger inte på en leråker som Staffanstorp
Priserna må ha dragit i Hjärup, men de har dragit mer i Lomma tätort. Du hittar INGET med större tomt och hyfsat med plats under 7-8 MSEK.
Min uppfattning är att tomterna är större i Staffanstorp än i Lomma och stora delar av Lund. Det är sällan oisolerad betongplatta på hus från senare delen av 70 talet.
Staffanstorp är förhållandevis blandad befolkning medans Lund domineras av studenter och akademiker som har råd att bo kvar. Lomma segregeras allt mer till DIDK som läst på högre utbildning pga priserna.
Staffanstorp kräver buss till Malmö/Lund. Eller cykel.
Glöm att cykla på vintern om du inte gillar allväderskläder och motvind. Skåne är platt men det skiljer nästan 40-50 höjdmeter från Hjärup till SUS i Lund. Ca 10 m till Malmö.
Lomma har bra skolor. Mest för att föräldrarna engagerar sig i barnen.
Lund är också en populär skolkommun men vill man ha ett hus med tomt och lite yta blir det dyrt även där.
Lund har hög skatt, Malmö högst. Åkarp har en del stök.
Lomma och Staffanstorp har låga skatter men kommer nog behöva höja dem pga eftersatta investeringar och stor lånebörda.
Undvik Vellinge, korrupt och bonnigt fastän det är “dyra hus” och blått. Dåliga kommunikationer.
Utbudet i Malmö är svårslaget både när det gäller kultur, shopping och fritidsaktiviteter. Lund har också mycket, men skall jag vara ärlig upplever jag Lund som betydligt mera näsan i vädret akademikerskitnödigt än vad de inflyttade Lommaborna är.