Jag står inför tre boendealternativ som alla ligger längs samma sträcka och försöker resonera kring vad som är mest hållbart över tid – både ekonomiskt och livskvalitetsmässigt.
Alternativ:
Alt A: Bo på landsbygd nära arbetet. Mycket kort pendling, men begränsat utbud (endast dagligvarubutik). Ca 45–50 min resa till fritidsaktivitet och större service.
Alt B: Bo i mindre mellanort. Ca 15 km pendling till arbetet och ca 35 min till fritidsaktivitet. Grundläggande service som affärer, gym och vård finns, men begränsat aktivitetsutbud.
Alt C: Bo i stad med fullt utbud och nära till fritidsaktivitet. Pendling till arbete ca 45–50 min.
Viktig aspekt:
Oavsett val körs i stort sett samma sträcka över tid. Skillnaden är om den längre resan sker till arbetet (dagligen, obligatoriskt) eller till fritid och service (mer flexibelt).
Frågor till er:
Hur skulle ni resonera kring tid, energi och ekonomi i ett sådant val?
Finns det erfarenheter kring lång pendling kontra boende nära service/fritid?
Vad brukar vara mest hållbart i längden – både privatekonomiskt och livsmässigt?
Är arbetsplatsen något som kommer vara stabilt över tid och du gillar att bo på landet skulle jag säga A, om barn finns med i bilden skulle det krävas att skola/förskola också finns i närheten. Sedan beror det väl också på hur ofta du åker till aktiviteter, är det en gång i veckan känns det ju görbart, är det varje dag blir det väldigt mycket flängande. Men att ha nära till vardagen med jobb och skola är mer värt så länge som du trivs på platsen.
Jag kan nog säkert jobba där tills jag går i pension bara inte det går i Konkurs dvs.
Eftersom jag är mellan 25-35 Så finns det inga barn i bilden än. Det känns lite osäkert att köpa boende på landet då det är en avbefolkningsort.
För att inte bli helt isolerad försöker jag åka ca 2-3 gånger i veckan till staden.
Jag tror jag skulle välja kort till jobbet. Pendlingen till något kul på fritiden blir ju inte lika själsdödande som att köra 1.5h om dagen till och från jobbet 5ggr/v.
Om du inte ska gå i pension vilken dag som helst, och inte har möjlighet att arbeta mycket hemifrån, så skulle jag säga alternativ A. Tio resor per vecka blir mycket sparad tid på ett år utifrån hur du beskriver de olika alternativen. Min erfarenhet är att man ändå aldrig tar sig till shopping/service/aktiviteter och annat lika ofta som man tror.
Du lär väl dessutom kunna komma mycket billigare undan med boende på landet kontra i stad?
Absolut är det så – landet är mycket billigare än staden, förutom kommunalskatten. Det som skiljer är det sociala och svårigheterna att ta sig hem utan bil efter en utekväll, eftersom det inte finns någon kollektivtrafik.
Hur gör man då, fixar skjuts, sover hos vänner, taxi? Om du är ung och fri och ute i svängen fortfarande kanske jag måste ändra mitt svar Att flytta till landet låter toppen, men man vill ju också vara klar med den vilda perioden då kanske
Jag hade valt C i detta fall. Dels får du tillbaka lite pengar för resorna till och från jobbet när du deklarerar men framför allt så har du allt annat i livet i närheten.
För transparensens skull har jag själv drygt 5 minuter till jobbet.
Jag skulle inte välja något av dem, jag avskyr bilpendling.
Skulle jag ändå vara tvungen hade jag valt att bo där jag trivdes bäst, i mitt fall i stan. En lösning hade eventuellt kunnat vara att ha en lägenhet i stan och ett torp lantligt vid jobbet.
Ja, det kan jag. Problemet är att jag trivs relativt mycket på min arbetsplats, så jag vill liksom inte byta ner mig. Jag har dessutom en lön som ligger nära snittet, vilket känns bra för min ålder.
Efter att ha pendlat långa tider till jobb/studier under många år, med tåg/buss/t-bana/bil/cykel, allt från ca. 50 min enkel väg upp till ca. 2 tim enkel väg, så skulle jag välja ett alternativ där tiden för de obligatoriska resorna, främst jobb, blir så kort som möjligt. Det är enligt min erfarenhet de långa obligatoriska pendlingstiderna som sliter. Övriga resor kan man vara mer flexibel med. Om man känner att man har en dålig dag så kan man förmodligen hoppa över fritidsaktiviteten eller shoppingen den dagen, men det blir svårare om man har jobb/studier som behöver skötas. Lätt att bränna ut sig då för mycket av fritiden går åt till pendling och det känns som ett nödvändigt ont. Så troligen A eller ev. B.
Absolut, bra poänger. Jag tycker det är ett svårt val eftersom jag både vill ha nära till jobbet och ha aktiviteter och vardagsliv inom räckhåll. Det är lite det som gör beslutet klurigt.
Ja, jag lutar kanske åt det. Jag kommer nog bo nära jobbet så länge, troligen i en hyresrätt. Problemet är att jobbet är så pass bra att jag inte vill säga upp mig och byta bara på grund av boendesituationen.
Förstår, och jag tycker du tänker väldigt rimligt. Jag kan också tänka mig att kollektiv pendling är lite snällare, eftersom man kan göra annat under tiden, som att läsa en bok eller liknande. Bilpendling kan nog vara jobbigare. Men hur som helst: när du skriver eventuellt alternativ B, vilka fördelar ser du med B? Pendlingen är ju inte superlång, men det går samtidigt inte att promenera till jobbet.
Alt B, om det finns acceptabel nivå för kollektivtrafik på kvällar/helger till staden eller om det finns Bolt el Uber som kan köra hem dig på sena kvällar/helger från staden.
Kort pendlingstid till jobbet är värt mycket i längden, kontra nära till utelivet.
Det som möjligen överväga till alt C är om fritidsaktiviteterna är mycket viktiga för dig samt om de sker på veckovis basis (el ännu oftare)