Bo utanför stan och billigare, kostnadseffektivt?

Boendet kan ju faktiskt ge “avkastning” i form av att man slipper många andra utgifter.

Vi sparar säkert minst 100K om året på att ha fullt upp med det vi trivs med och vill göra. Inte så långt utanför storstan (6-10 km) med bra kommunikationer, 200m till skola, mataffär/post och naturen och sjön utanför tomten slipper vi fundera på vad vi skall hitta på som kostar pengar varje dag för att slippa sitta innanför fyra väggar i en lägenhet i stan…

Avkasting kan ju dessutom betyda flera olika saker än ekonomisk dito för olika människor och det finns inget rätt eller fel. Det gäller bara att hitta det som passar bäst för en själv :slightly_smiling_face:

Jag bor själv i förort till Stockholm och då i en typ av förort där kostnaderna inte är “uppblåsta”. Jag tror inte att jag skulle spara några pengar på att flytta till någon lantlig plats. Förmodligen skulle boendet kosta ungefär som nu medan jag skulle få betydligt högre kostnader för transporter och sannolikt en del andra saker också.

Att bo lantligt på riktigt vore förstås fint på sitt sätt men då tänker jag mer på platser längre bort från städer. Man tappar en del saker men vinner andra.

2 gillningar

Nej det tycker jag inte, en av nackdelarna att bo långt ifrån stan är pendlingen och kostnaden i tid och pengar.
Men det borde vara lättare att räkna hem elbilen om man kör många mil.
Nu kör jag nästan allt i tjänsten ändå, vilket gör att beslutet är lättare men ändå…

Håller med, det är svårt att klassificera rätt eller fel.

Däremot sitter många storstadsbor med hög belåningsgrad utan buffert.
Fast å andra sidan blir belåningsgraden ett problem först när du ska sälja. Innan dess spelar marknadsvärdet och belåningsgrad på sätt och vis inte så stor roll.

Vad är optimalt då?

Enligt mitt tycke

• 50-75% belåning, amortera lagom.
  • Max 25% av din disponibla inkomst går till boendet
  • Se till att ha en buffert på 3-4 månadsutgifter

Lägenheter är naturligtvis biligare & miljövänligare rent krasst sett till att man delar på vatten, uppvärming, avlopp, el, fiber, tak, väggar, transport och nära service/ arbete.

Funderar på fritidsboende i Portugal/ spanien som kan Airbnb- as när man inte är där.

1 gillning