Boende i lyxigare villa utanför de stora städerna

Jag bor i gamla delen av Skanör. Ingen lyxvilla i termer av vräkigt men huset är anrikt, rejält och har gedigen inredning. Tänk italiensk gasspis av god kvalitet med 15 år på nacken. Inget vi slänger i första hand. I motsats till ”influencers” idag som alltid ska ha nytt kök, nya släta luckor av fanér…

Prislappen på huset kvalar nog in i definitionen av ”lyx”.

Vad undrar du?

1 gillning

Det kommer att komma väderhändelser när det blir problem. Hur snabbt eller ofta det händer är svårt att bedöma exakt. Effekterna kommer att se olika ut på olika ställen på halvön. Själva näset kommer sannolikt att drabbas hårdast. Att prata om att det ska “sjunka” rätt och slätt är inte riktigt en rättvisande bild.

1 gillning

Flytta till Skanör, slå sig fram som fabrikör
Och leva tills man…

4 gillningar

Fast då pratar vi inte om lyx utan snarare nyare och dyrare hus med bra läge,?

Om du med lyx menar typ guldkranar a’la Saddams palats så absolut. Lyx i Sverige brukar bara inte se ut så. Jag tänker här på sådant som i en lokal kontext ses som lyx. Vad Wallenberg eller folket på Östermalm anser är lyx är inte självklart samma sak.

1 gillning

Det blir lite svårt för mig att förstå vad som efterfrågas egentligen. Är det enbart att man skall bo ståndaktigt i förhållande till medparten av invånarna i kommunen?

Ett par exempel på Hemnet ut ett skånskt perspektiv:

https://www.hemnet.se/bostad/villa-12rum-fridhem-malmo-kommun-fridhemsvagen-1-21196016#gallery

https://www.hemnet.se/bostad/villa-15rum-skane-hoors-kommun-villa-backa-1-18121355

https://www.hemnet.se/bostad/villa-9rum-viken-hoganas-kommun-sandgatan-2-20030995

https://www.hemnet.se/bostad/villa-10rum-alstad-trelleborgs-kommun-landsvagen-1477-20270840

Själv skulle jag inkludera 1+2 under lyx, men vart går gränsen för den här tråden?

Vill be er om att hålla god ton här i tråden samt försöka hålla er mer on-topic. Annars får vi stänga tråden. Man behöver inte hålla med varrandra i allt och det är okej med olika åsikter, men man måste ändå vara respektfull mot varrandra. Jag har rensat bort flera inlägg nu som inte passar i tråden.

// MattiasA90 moderator

8 gillningar

Lyxvilla är klart olika för var å en… Såg på hemnet för under ett år sen en stor villa med standtomt med egen pir å hamn för stor båt, gränsen till fartyg… Kommer inte ihåg om de va i Stocksund eller Lidingö…
Tomten hade egen tennis plan å utomhus pool… Husets totala yta va runt 500 kvm… Garage för flera bilar, stor vinkällare, inomhus pool med egen spa anlägning… Priset va på 175 miljoner å de va bud på 150 miljoner…
Inge villa jag själv skulle vilja ha om man hade pengarna… Lyx kan gå över styr å bli osmakligt så allt handlar vad man själv gillar å vill ha…

Flytta till någon liten håla i Norr- Västerbottens glesbygd. Då räcker det att du rensar gården från skrot och målar fasaden så har du byn finaste hus.

1 gillning

bor i en stor lyxvilla mellan stockholm och uppsala, men norrom sollentuna. betydligt mer hus för pengarna!

1 gillning

Det här kanske passar in på beskrivningen? Strax under 7 millar i Skövde. https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-billingsluttningen-skovde-kommun-slalomvagen-1-19786935?utm_source=ios_app&utm_medium=link&utm_campaign=tipsa&utm_content=iphone

See ut som en vanlig villa med Ikea kök eller liknande etc

Det stora problemet är väl Stockholmare som tror att man kan få en “lyxvilla” för småpengar utanför stan när i själva verket der är där de dyra stora villorna ligger :slight_smile:
Jag har varit i en del i sörmland, då talar vi om 3-400m2 herrgårdar, som jag uppskattar till kanske 100-200m sek. Det är iaf där de välbärgade bor utanför djurgårn. Men även tex i Skåne har man varit runt på en del “lyxvillor” för belopp som få inom tull har svårt att föreställa sig. Jag skulle vilja påstå att dessa ska lyxvillor normalt finns där det är attraktivt och således dyrt, dvs 100k+ m2, varhelst söder om Gävle och framförallt i Sörmland, Österlen, Gotland, Bohuslän…

1 gillning

Är det där bara villor eller pratar vi ett par tusen hektar mark också?

De med mark så är det helt andra priser. Tex en herrgård med 1000ha bra skog och mark i Sörmland så är väl bara markvärdet runt 100-200m. Fina jakt och sommarställen.

Om man köper en herrgård med mycket mark så köper man mer eller mindre ett företag. Skogen och marken skall skötas, byggnader som kräver underhåll osv. Driftkostnaderna ligger säkert på minst 50k i månaden.

Tror mig förstå vilken typ av hus du syftar på, och så vida de inte kommer med en magisk utsikt eller fantastisk jaktmark har jag svårt att förstå varför dessa skulle vara lyxhus?

Tror snarare att dessa hus representerar kontinuerligt höga utgifter och mycket underhållsarbete.

Att de representerar mycket arbete är rimligen sant. Min gamla bekant verkade stolt över att kunna göra ganska avancerade saker på egen hand.

Själva kategorin av äldre hus är ju knappast ”lyxhus” i sig sig själva utan det bygger ju på att det renoverats och fixats rätt ordentligt.

En annan vän till mig växte upp på en liten hästgård på en mindre ort. Där var jag iofs aldrig på besök men jag förstod på beskrivningen att det var något extra. När det huset såldes var summan de fick rätt blygsam, kanske en femtedel av vad motsvarande skulle ha kostat i en mer expansiv del av landet.

Detta var alltså två exempel. Sedan är jag inte säker på att boende i t.ex. Djursholm skulle kategorisera något av dessa två boenden som ”lyxvillor”. Däremot var det helt klar toppobjekt på respektive ort och hus som väckte uppmärksamhet lokalt.

Anledningen är enkel, för en fastighets attraktivitet är det läge, läge & läge som avgör :wink:

2 gillningar

Det är jag med på. Den egentliga iden i tråden är stora tjusiga hus med absoluta premiumkvaliteer som är belägna på fel typ av ort för att vara värda massor.