Köpa dyr eller billig bostad för maximal tillväxt

Jag och min fru ska flytta till större bostad inom Stockholmsområdet. Vi har hittat lägenheter runt 5 miljoner i områden vi gillar där vi skulle få plats och trivas. Vi har dock råd/möjlighet att köpa för 10 miljoner om vi vill (villa/radhus/lägenhet). Frågan är, är det så mycket dyrare i slutändan att bo i en 10-miljoners bostad än i en 5-miljoners? Räntekostnaden är såklart högre, men även värdeökningen. Om vi köper för 10 miljoner kommer vi knappt ha något att månadsspara i aktier, utan allt kommer gå till ränta och amortering. Köper vi för 5 miljoner kommer vi inte behöva amortera alls utan kan månadsspara i aktier och fonder.

Vi vill ha en så bra tillväxt av förmögenheten över tid som möjligt, men om det bara blir lite sämre med en dyr bostad så kan vi tänka oss det för att få den extra lyxen. Någon som har erfarenhet av detta?

1 gillning

Väldigt svårt att sia om framtiden för bostäder, men generellt sett är det en sämre investering än börsen. Den stora “fördelen” historiskt sett är att man kan få en både billig och rejäl hävstång på bostaden genom att belåna sig, och då räntan varit lägre än prisökningen så har det blivit en bra investering.

Det är absolut dyrare att bo i en stor villa än i en lägenhet, hur mycket är svårt att säga. Om målet är att maximera förmögenheten* skulle jag absolut rekommendera lägenhet.

*) I min åsikt inget bra mål i sig, men om man sparar för FIRE osv, absolut.

3 gillningar

Lite som att fråga om en aktie med lågt P/E eller högt P/E kommer gå bäst i framtiden. Jag har ingen aning.

Jag kan ju såklart inte förutspå framtiden, men tror inte man kan räkna med samma tillväxt i bostadspriser som de senaste ~20-25 åren. Även om börsen gått upp mer än bostäder även under denna period så är det ju hävstången i att man lätt kan ha stor belåning på bostaden som gjort det relativt lönsamt.

Därav att jag tror det kommer kosta markant mer med en villa för 10m jämfört med en lägenhet för 5m. Den skillnaden i alternativkostnad (alltså om du hade lagt de 5m på börsen ist för i bostaden) skojar man inte bort. Lägg till högre drift och underhållskostnader så kommer det bli rejält dyrt att bo i villan.

1 gillning

Dessutom behöver man inreda och underhålla 10 m villan med dyrare material. Jag menar vad är poängen att ha 10 miljoners villa och Ikea möbler. Det mesta blir dyrare

Haha va? Varför skulle man behöva ha jättedyra möbler bara för att man köper en större bostad? OP jämförde ju bara bostäder av olika storlek, den dyra var ju inte en bostad av guld och som borde ha guldmöbler.

Jag skulle gärna se att forumet och podden skulle titta mer på sådana här frågor, alltså finansiella frågor kopplade till bostad. @janbolmeson Min egen bild är att bostadsmarknaden enkelt kan delas in i tre segment:

1. Unika objekt
  2. Normala objekt
  3. Utsatta områden

Med unika objekt avses bostäder med särskilt läge och status. De finns i begränsad mängd och kan särskilt under goda tider öka mycket i värde. Med normala objekt avses merparten av bostadsmarknaden. Med utsatta områden avses områden med en hög andel hyresrätter och dåligt rykte.

Vart och ett av de här segmenten har en egen prisutveckling och “logik” kring densamma. Man kan förstås dela in i dessa tre kategorier även på “mikronivå”. Även ett område eller ort som egentligen är “normalt som helhet” kan ha några extra fina hus på uppe höjden och några trista kaserner vid motorvägen.

Så länge du inte rör sig mellan de här segmenten tror jag inte att det finns några generella sanningar gällande värdeutveckling. Under vissa perioder kan vissa delsegment öka mer i värde men det finns ingen generell sanning att det skulle vara så.

Om målet är att maximera den ekonomiska potentialen i bostadsköpet är min generella bild att det bästa sättet är att försöka ligga steget före. Vissa områden kommer att öka eller minska i attraktivitet kopplat till stora investeringar i infrastruktur. Man kan tro att sådana saker ska vara “inprisade” redan men i praktiken är det inte så. Det är när tunnelbanan konkret kommer till ett nytt område som priserna ökar.

En annan strategi som ofta varit vinnande är att bygga egen bostad. Hur populära/dyra nya områden kommer att bli är inte alltid givet på förhand. Att bebygga en tomt är dock ofta billigare än att köpa en färdigbyggd villa. Sedan finns det risker och en massa jobb kopplat till att bygga men också en potentiell ekonomisk uppsida.

Gjorde han? Framgick inte tydligt. Tycker mer han frågar om det är värt det mer ekonomiskt köpa dyrare bostad.

Ja exakt, han frågade om två bostäder med olika storlekar. Så varför blandar du in “Jag menar vad är poängen att ha 10 miljoners villa och Ikea möbler.” ?

Om ni inte har råd att spara om ni köper 10-miljonersvillan, så skulle jag säga att ni ligger för dyrt. Man behöver lite luft i systemet. Vad händer om en av er blir sjuk eller förlorar jobbet?

3 gillningar

Eftersom du verkar gå igång på detta. Kan du hänvisa var han skriver det?

Tack för era åsikter. Jag tror kanske egentligen att jag bara behövde någon som sa åt mig att det egentligen inte är så bra idé att ha så dyr bostad att sparande på börsen uteblir. Det är väldigt lockande när man sitter på Hemnet att vilja köpa stort och fint, och i mitt huvud försöker jag intala mig själv att det är okej för att värdeökningen blir större på en dyr bostad.

Jag vet ju såklart att ingen kan förutspå framtiden, utan det var mer en generell fundering på att en dyr bostad kanske inte behöver vara så mycket sämre än börsen med tanke på hävstången med lånet, särskilt om räntorna går ner mot 3% på sikt.

Landets bostadsmuppar slutar aldrig att förvåna mig.

2 gillningar

Bostäders prisutveckling har mer generellt koppling till inkomstutvecklingen. Under vissa perioder kan det förstås dra iväg men då följs de av en lika lång period av låg eller ingen prisutveckling alls. Börsen följer en annan logik.

Kunde också välja att köpa villa för 12milj eller 5.5milj. Blev en för 5.5 som vi verkligen gillar. Sparade tidigare bostad på strax under 3milj som vi hyr ut och sedan rejäl buffert/ framtida renoveringar och resten på börsen. Kom fram till att jag inte velat lägga alla besparingar på mitt boende.
Men vissa gör det och är nöjda… men tror många mår bra av att ha marginal i sin ekonomi. Hoppas du hittar en bostad som passar er.

Det är omöjligt att svara på, lite som att säga

”ska jag köpa ett hus för 10 miljoner med sjöutsikt eller ett likadant hus bakom för 5 miljoner”

Beror ju helt på vad det är värt för dig. Att du enbart nämner värdeökningen och inte att även värdeminskningen blir större ju dyrare objekt du har är för mig en varningsklocka om att du inte tänker objektivt och försöker rättfärdiga ett köp.

Jag tycker du ska köpa billigare och ha pengar på börsen, argument som att ”priser går alltid upp förr eller senare” fungerar bättre på börsen som inte kostar någonting löpande medan att ha ett hus i flera år och vänta på en vändning är en betydligt sämre historia för kassaflödet

2 gillningar