Boende i lyxigare villa utanför de stora städerna

Här om året var jag och hälsade på en gammal bekant. Han kommer från en mindre stad och har flyttat till en stad i samma storlek. Efter att ha gjort hygglig karriär har han flyttat till ett lyxhus. Via Facebook har jag koll på ett antal gamla bekanta som flyttat tillbaka till mindre städer. Bilderna på deras hus (från Facebook) har sett fina ut men det har ändå handlat om ”Svensson-hus”.

På många mindre orter finns lyxhus som ofta har ägts av brukspatroner och liknande. Ibland kan det finnas en hel liten stadsdel som påminner om en mini-version av Djursholm. Alla som bor där idag är förstås inte ”super-rika” men fint är det ju.

Vad ett lyxhus rent faktiskt innebär kan man kanske tänka olika om. Jag tänker mig att en möjlig måttstock kunde vara att huset ”i Stockholmspriser” är värt 25-30 mkr. Då menar jag alltså att om huset låg ”nära Stockholm”, men inte på någon tydligt statushöjande adress så skulle det kosta så mycket.

Att kunna bo i lyxhus är ju en potentiell fördel med att bo på mindre orter. Vilka på forumet bor så? Ni behöver alltså inte outa exakt var ni bor.

3 gillningar

Bor i en BR 4a i 60 -talskåk i Sthlm närförort, brukar ibland fundera över vad för slags kåk man kan få ute i landet för de pengarna den här kostar.

Vad får man ge för en lyxvilla ute i landet och vad blir driftskostnaden?

1 gillning

Svårt att jämföra, ett lyxhus ute i på landet kostar ju som ett litet skjul i Stockholm.

Är det något sånt här du menar?

Vadstena 202 i Valskog, Kungsörs kommun - villa till salu - Hemnet

Billigare än en övernattningslägenhet på 15 kvm i Stockholm…

1 gillning

Om du definierar ”lyxvilla” samt ”ute i landet” blir det lättare. Sverige är stort utanför Stockholm förstår du.

Men som exempel. Jag bor i en halvstor håla vid kusten som är vackert belägen och har en del turism på sommaren. Riktigt fina villor vid havet kan gå för 20-30+ mille även om normen är betydligt lägre och de flesta familjer bor i villor i prisklassen 4-8 miljoner.
Några mil inåt landet finns en f d bruksort som håller på att självdö. Här kan man köpa en stor grosshandlarvilla eller prästgårdsliknande byggnad med tillhörande parkliknande tomt för 1-2 miljoner. Givetvis kostar det att underhålla.

2 gillningar

Ett helt ordinärt hus på 147m2 faller kanske inte riktigt inom ramarna för ”lyxhus”, men vad vet jag.

6 gillningar

Därför jag frågar om exempel, lyxvilla är ju extremt subjektivt. Har ni några exempel på dessa lyxvillor?

Här finns det exempel. Tänk bara bort Stockholm, specifik förort och strandläge. Man kan ha ett likadant hus i toppklass på en fin plats någonstans i landet.

[Sveriges 10 dyraste villor på Hemnet | Leva & bo (expressen.se)]
(Sveriges 10 dyraste villor på Hemnet | Leva & bo)

1 gillning

“lyxhus” i gamla bruks- och industriorter är fascinerande och en ganska small nisch. Ofta är de väl rätt bedagade och inte att beakta som ett lyxhus idag kanske. Förmodligen är de väl mest dyra att ha att göra med både vad gäller underhåll och drift.

2 gillningar

Den ort som min bekant bor på är en högskoleort och alltså inte Bollstabruk eller något sådant avdankat ställe. Den ligger dock utanför storstadsregionerna. Huset är gammalt men i fint renoverat skick och modernt på alla sätt. Det är knappast billigt heller men jämfört med vad det skulle kosta i Stockholm är det förstås “fyndpris”.

Om vi flyttar oss till orter som mer definitivt har sin framtid bakom sig finns förstås “fina hus” som kostar typ ingenting men det är en lite annan genre. Det krävs nog ofta att orten ska ha någon tillväxtpotential för att det ska finnas “lyxvillor” där, antingen i form av en högskola, en stor expansiv arbetsgivare eller kopplat till turism.

När jag tänker lyxhus så är läget en sjukt viktig del för att drt ska kunna kallas för lyxhus.

Visst man kan bygga en sjukt lyxig villa i Köping men jag kommer aldrig klassa huset som ett lyxhus utan ett dyrt hus som ligger i köping.

Med läge tänker jag både att huset ska ligga i en attraktiv stadsdel på en attraktiv tomtplätt som sticker ut tänk typ bästa utsikten i området där man kanske har en utsikt över havet/sjön med egen brygga.

Och nej detta är ingen diss mot köping säkert ett trevligt ställe att bo på :slight_smile:

2 gillningar

Du har naturligtvis rätt i någon mening. Det är “dyrt hus i Köping” som frågan handlar om. Det går dock att hitta exklusiva lägen även utanför storstadsområdena. De ger bara inte samma priseffekt där.

Jag vill bara att frågan ska handla om hus, inte bara om läge. Att hitta en ganska ordinär villa med sjötomt är inte så spännande. Sådana finns det fler av.

1 gillning

Vad menas med en lyxvilla?

Det är väl knappast någon som bygger ett arkitektritat stenhus med värsta tillvalen i en bruksort där medelvilla kostar 1 milj.

Vi bor ute på Falsterbonäset nära havet i ett område där de billigaste husen inte går under 10 milj.
De dyraste ligger runt 40-50 milj med havsutsikt mot golfbana.
En lyxvilla går inte under 25 milj här nere.
Det är inte myresjöhus std med IKEA kök.

1 gillning

Poängen var i första hand hus på adresser som inte är förknippade med höga priser. Jag har flera vänner som växt upp i “ekonomiskt goda förhållanden” på mindre orter och bott ståndsmässigt. Dock har jag lärt känna dem som vuxna och inte besökt deras föräldrahem. Jag har dock förstått att det varit väldigt fina boenden där just läget geografiskt i landet begränsat värdet.

Vad menas med lyxvilla i sammanhanget?

Just nu verkar beskrivas som större hus, det skulle inte jag kalla lyx.

3 gillningar

Jag har kikat lite på att bo delar av året i Sverige och då kanske främst i mitten av Bohuslän (norr om pendling från Gbg, söder om pendling från Oslo) eller sydvästra Dalsland.

Det finns en hel del gedigna hus som ursprungligen var prästgårdar, tjänstebostäder för högre tjänstemän på bruk eller i högre skogsmästare eller rejäla mangårdsbyggnader för större gårdar. Är det den typen av objekt du menar?

Inte specifikt den typen av objekt men med rätt nivå av renovering, ombyggnad etc. så skulle den mycket väl kunna passa in. Det kan ju finnas helt nybyggda hus av herrgårdstyp också men även slott, gamla herrgårdar och annat.

Denna!

https://www.hemnet.se/bostad/villa-10rum-sjuhalla-karlskrona-kommun-sjuhallavagen-10-18782015

1 gillning

Min ursprungstanke med begreppet lyxvilla var ett hus som kostar “onormalt mycket” och ger ett tjusigt intryck generellt. Om ett sådant hus ligger i rätt/fel del av Sverige så kan även relativt normala personer ha råd att bo där.

Typ som lyx med excesser, överflöd och överdrifter?

Inte ett spabad!

Det behöver det inte vara. Poängen är mer vad huset kostar jämfört med andra hus på orten och att det ser tjusigt ut. Det bör kosta absolut minst dubbelt så mycket men sannolikt mer än så.