Hej rikingar, eftersom jag funderar på att köpa ett andra hem på franska eller italienska rivieran skulle jag gärna få kontakt med de som redan har varit igenom en sådan process och kan ge lite tips. Mycket tacksam om någon vill dela lite erfarenheter/misstag här i tråden eller via privata mess.
Rent praktiskt inte så svårt, det finns flera svenska mäklare där nere som kan hjälpa till med processen. Det finns också flera facebookgrupper du kan ställa konkreta frågor i om du tex undrar över el, städhjälp, försäkring, etc, tex Svenskar på Franska Rivieran.
Skulle dock säga att rivieran (om vi pratar riktiga rivieran vid havet och inte några mil in från kusten) är rätt högt prissatt och att det inte ses som en bra investering. Risken är att man inte får igen pengarna, särskilt nu när det börjar backa något även i Frankrike. Om du klickar på Carte får du en bra överblick över priserna:
https://www.meilleursagents.com/prix-immobilier/
Tack, jag har inte Facebook och vill helst inte ha det, det var därför jag hoppades komma i kontakt med någon med konkreta erfarenheter här. Men precis, det är just allt det praktiska kring underhåll, skatter och hur det funkar att leva där jag skulle vilja få reda på. Själva köpet tror jag som du är hyfsat okomplicerat om man har bra hjälp.
Jag tänker inte sälja eller hyra ut det jag köper så om det är en bra investering eller inte spelar inte så stor roll för mig.
Om du vill ha den typen av detaljinfo utöver sånt som går att läsa sig till en googling bort skulle jag ändå rekommendera facebookgrupperna. Där diskuteras allt från hur man bäst reggar om sin bil till husdjursregler, lokala myggplågor, språkproblem, skatteregler och sjukvård.
Om du inte vill gå med själv så låna nån närståendes. Svårt att svara brett på den frågan du ställer. Generellt sett verkar själva husköpen inte vara utsatta för andra problem än de vi har i Sverige, dvs man behöver veta vad man köper.
Hej,
Har gått igenom en köpprocess avseende nyproduktion för något år sedan. Fick sätta mig in i diverse frågor och inhämtade då information från våra lokala mäklare, engelska sidor på nätet samt från Facebookgrupper. Facebook gruppen “Svenska på Franska Rivieran” är fantastisk och här hittar du allt från tips på mäklare, skattefrågor, äga/registrera bil i Frankrike, tips på områden, hjälp med städning/nyckelhantering m m. Se till att ansök om inträde till denna grupp om du är intresserad att köpa boende på franska rivieran. Rivieraklubben är även mkt bra förening. En bra start när du ska köpa boende är att göra något form av urval - läge, budget, storlek på lgh, behov av garage/bil, uthyrningsmöjlighet m m. Om du kan göra denna övning är det mycket lättare i steg 2 att kontakta mäklare som får visa dig diverse projekt. Det är ganska dyrt att bo på rivieran - i alla fall om man har det som sekundärt boende - generellt hög prisnivå (och nu hög euro kurs) samt ganska höga boendeskatter.
Fint, tack så mycket. Jag kanske får ompröva mitt motstånd mot Facebook då
Våga vägra Facebook. Varför ska du ge bort ditt liv till dom?
Jag har inte haft Facebook på 10 år. Men om du läser inläggen tidigare ser du att en Facebookgrupp starkt rekommenderas. Kan man kanske ha ett temporärt, anonymt Facebook?