Boendeekonomi BRF mot villa, vad är billigast?

Hade varit roligt att få lite input på om man tänkt helt fel i valet av bostad. Eller se vad andra har gjort för att få så billigt boende som möjligt.
Lite bakgrundsinformation:
Nyblivna föräldrar och har som mål att ha lite lån, men framförallt så låga boendekostnader både nu och många år framöver.

Vi letade hus länge och fastnade för ett litet BRF kedjehus.
Mycket talar emot BRF men läget och priset gjorde att vi kan klara oss med en bil då sambon kan cykla till jobb och hämta och lämna på dagis.
Vi har renoverat allt invändigt, avgifter ligger på precis under 6000kr/mån. Men då ingår verkligen allt, värme, vatten, TV, sopor och bostadsrätt tillägg så vår privata hemförsäkring blir bara på lösöret. Tror inte jag missat något.

Vi köpte huset med stora renoveringsbehov för att kunna värdera om det. Så nu har vi under 50% belåning, och har valt att inte amortera för att själv styra över vår disponibla inkomst.
Kalkylen ser ut som följande:
Avgift >5800
Lån >3800
El & försäkring >2000
I elen så inkluderar det hushållets samtliga transportkostnader då vi har elbil och laddbox

Bor i södra Sverige :wink:
Hur står sig vårt val och kalkyl mot andra?

Välkommen till forumet! :smiley:

Det är stört omöjligt att jämföra så’nt eftersom behov, yta, uppvärmningssystem, ort, standard, ränta över tid, alternativkostnad etc spelar in.

Själv bor jag i en avbetald villa på nästan 200 kvadrat med alla viktiga renoveringar gjorda, med solceller som bekostar el och uppvärmning, jag delar sopkärl med grannen och bilen är såld sedan en månad tillbaka. Fastighetsavgift och VA-avgift samt smågrejer som bredband och försäkring tillkommer. Jag bor också i ärans och hjältarnas land.

Men går det att jämföra? Nej, jag tycker inte det.

1 gillning