Rätt och fel har inte så stor relevans i världspolitik mellan stater.
Det du tycker är fel tycker Putin är rätt.
Det är därför man måste komma överens även med dem man ogillar och även förstå deras perspektiv.
Du beskyller USA för att handla i egenintresse. Det gör alla andra stater med för det mesta, det är egenintresset som driver både Ukraina och Ryssland.
Bor du i Sverige? Har du vuxit upp i Europa, kunnat gå i skola, rösta, välja utbildning, leva i en demokrati? Haft en barndom i fred och frihet här?
I så fall har du dom allierade soldaterna i WW2 att tacka för det. Churchill och Roosevelt satte hårt mot hårt. Chamberlain gjorde det inte 1938.
Att du fortfarande gör det om 5 år har du dom allierade soldaterna i Ukraina att tacka för det. Europa måste sätta hårt mot hårt. Trump gör det inte 2025.
Du inser att du jämför en demokratiskt vald president i USA med Nazityskland. Samma land som nyss var på besök och läxade upp EU om yttrandefrihet som EU saknar pga sina censurlagar. Har du någon gång tänkt tanken att det är vi som är “the badguy”?
Vet du vad. Jag påbörjade ett utförligt svar på ditt inlägg men raderade den då jag inser att det inte spelar någon som helst roll vad jag skriver. Du har din världsbild och morala kompas och jag har min. Så simpelt är det.
Jag vet inte om det behöver handla om att “kapitulera”. Däremot är en central insikt att Rysslands inrikespolitik bygger på krig. Det är inte så att man nödvändigtvis har behov av krig av mer rationella skäl. Mängden resurser är t.ex. sannolikt tillräckligt stor på det egna territoriet. Däremot finns ett narrativ om storhet, segrar och överlägsenhet som är en integrerad del av kulturen. Ett fredligt och “normalt” Ryssland är i praktiken samma sak som ett svagt Ryssland präglat av kaos och oreda.
Det finns olika tankar om hur frågan ovan bör hanteras på bästa sätt och alla perspektiv är relevanta. Att tro att en “deal” ska leda till en lösning är dock en väldigt naiv uppfattning. Om Ryssland skulle avsluta krigspolitiken skulle de inhemska problemen leda till krav på politisk förändring. Det enda sättet för regimen att sitta krav vid makten är att antingen leverera välstånd genom höga råvarupriser och/eller att kriga med andra länder. På det viset avleds uppmärksamheten från mer världsliga problem. Sådana problem finns i stort överflöd i Ryssland och skulle i ett mer normalt land ge upphov till betydande missnöje.
Om ni som önskar bojkotta något från daglighandeln kan det vara en idé att kontakta butiken ni tänker handla i och upplysa om detta utifrån lagerhållning. T.ex. när jag köpte tidigare nämnda Cuba Cola fanns det bara enstaka. Kontaktade därför lokala ICA-handlaren och poängterade det uppenbara; många försöker bojkotta och plockar de lågt hängande frukterna som t.ex. ersätta Coca-Cola. Jag som konsument skulle gärna uppskatta om man tar in lite mer så att det finns tillgängligt när jag ska köpa. Han tackade för återkoppling, skulle beställa mer och såg gärna att jag eller andra kunder hör av sig med andra önskemål.
Tänker att det är bättre att efterfråga det man vill ha istället för att kräva att man tar bort det man inte vill ha d.v.s. upplys om efterfrågan på Cuba Cola men krångla inte med att man har kvar Coca-Cola. På sikt kommer det lösa sig själv om det är så konsumenterna vill ha det.
Japp, jag har sålt av mina globala indexfonder och ersatt med Europa samt lite Japan och en gnutta Tillväxt istället. Nån sorts anständighet och individuellt ansvarstagande får man ändå visa.