Bojkott mot USA

När jag såg senaste spektaklet på morgontv så började jag fundera på hur mycket min familj äger/köper/använder/ osv som har sitt ursprung i USA och det var ju ingen kul analys… :see_no_evil:
Jag kommer börja leta andra alternativ och tackar den som la upp tabellen med alternativ en bit upp i tråden :pray:

4 gillningar

Det amerikanska systemet bygger väl på extremt mycket lobbyverksamhet och stöd från industrin osv. Jag vill i alla fall tro att om alla i det lilla visar vad vi tycker, så kommer det på sikt påverka vem som får stöd från de som verkligen kan påverka.
Ibland är det svårt att göra ett aktivt val men jag kommer i alla fall beakta varifrån en vara eller tjänst kommer ifrån och så mycket som möjligt välja bort amerikanskt.

6 gillningar

Som skribent nedan skrev finns alternativ till Android som OS. Sökmotor finns Qwant och metaGer. ProtonMail är redan sedan innan bättre än Gmsil. Navigering finns Hitta mfl. Europeiska telefoner finns det ett antal: 6 Best European Smartphone Brands You Should Know in 2023

Osv osv

1 gillning

Tråkigt att tanken om en global marknad där inte alla produkter och tjänster måste produceras av varje enskilt land och kontinent nu verkar falla ihop. I synnerhet när det kommer till försvarsindustrin. Trodde verkligen att mänskligheten i väst hade kommit längre. När det kommer till digitala tjänster så hoppas jag nu att några starka entreprenörer i Europa tar chansen att bygga utmanare till Google, Apple, Amazon, Microsoft mfl. Jag behöver inte byta idag men lite längre fram hade det varit fint men en mer utbredd tech industri i Europa.

2 gillningar

Vilken passande dag jag valde att stänga mitt facebookkonto efter några veckors genomgång och radering av diverse skräp från förr. :partying_face:

11 gillningar

Gjorde likadant. Finns det något alternativ till försvarsfonden Finserve global security fund? Den innehåller nästan 50% USA och även om Nato fortfarande finns, känns det mest riktigt att lägga samtliga innehav i Europeisk försvarsindustri.

1 gillning

Protonmail är bra också: Proton Mail: Get a private, secure, and encrypted email account | Proton

4 gillningar

Kört deras betalalternativ par månader nu och mycket nöjd!

Varför vill du ha annan fond?

Ändring: läste inte innan jag frågade…

1 gillning

Funderar starkt på att göra detsamma. Ligger iofs tungt home bias redan men många bäckar små osv…

Någon skillnad lär det väl göra om alla icke amerikaner flyttar bort sina pengar från det före detta stora landet i väst.

Någon som har tips på bra breda fonder som exkluderar US men inte nödvändigtvis asien och emerging markets?

2 gillningar

Hittat den här:

HANetf Future of Defence UCITS ETF

Men dyr och ganska mycket USA där också. Kanske bäst att köpa aktier direkt om man bara vill ha europeiska försvarsbolag.

1 gillning

Det jag såg igår kan nog vara bland det jävligaste jag någonsin sett. Vi går onekligen några tuffa år tillmötes :face_with_diagonal_mouth:

7 gillningar

Det är svårt att kirurgiskt bojkotta ett specifikt land, eftersom underleverantörskedjor och tillverkning sker globalt. Jag köpte ett par nya Brooks löparskor. Det är ett amerikanskt företag men skorna är tillverkade i Vietnam.

Jag handlar inte från kinesiska butiker (Temu osv) p.g.a att jag inte vill stötta det landet specifikt men har naturligtvis en hel del prylar med kinesiskt fingeravtryck på ena eller andra sättet.

Vill man bojkotta USA kan man naturligtvis undvika att köpa en Tesla, inte åka på semester där eller köpa amerikanska viner. Det är svårare att bojkotta Microsoft och Google.

På listan över europeiska alternativ till amerikanska bolag ovan står Gant som ett amerikanskt bolag. Gant ägs av ett schweiziskt bolag och har sitt huvudkontor i Stockholm.

3 gillningar

USA har 2-3% tullar på europeiska bilar men 25% tullar på utländska minitruckar, vilket är en tredjedel av den amerikanska bilmarknaden, så rent praktiskt har EU och USA lika stora tariffer på fordon.

Det är lite som att Trump hävdar att USA har ett handelsunderskott mot EU. Det stämmer om man bara räknar varor. Räknar man in tjänster har USA ett stort handelsöverskott mot EU.

4 gillningar

Sett den med men vid första anblick tyckte jag det var vääääldigt mjukvaru-tungt och inte direkt så mycket rent försvar. Kan ha fel för gjorde ingen djupdykning då jag var nöjd med Finserve.

En till anledning till att inte försöka göra det perfekt.

1 gillning

3 gillningar

Jag förstår din frustration, men att sälja alla fonder med amerikanskt innehåll känns som en lite dramatisk reaktion. USA har historiskt återhämtat sig även efter turbulens. Och om Trump “trycker ner dollarn” kan det påverka andra valutor också. Globalfonder hanterar sådana svängningar bra på lång sikt, så kanske värt att hålla fast vid en bredare strategi.

2 gillningar

Att göra det valet handlar ju inte om ekonomisk perfektion. Det är en liten markering angående vad man tycker om ledarskapet i landet ifråga.

8 gillningar

Jag tycker att det som händer är tråkigt och det tar emot att vända USA ryggen men vilket val har jag? Om USA hellre vill alliera sig med Ryssland än västeuropa så kan jag inte göra något åt det.

Jag har älskat USA sedan jag var liten och jag har varit där många gånger men kanske aldrig mer.

Min önskan nu är att alla västeuropeiska demokratier vänder USA ryggen. All handel som som går att avsluta borde avslutas direkt. Sluta köp varor och tjänster från USA.

9 gillningar