Bojkott mot USA

Jag håller med. Har också gillat USA, trots fel och brister även där.

Men är rådvill, vad kan man göra? Bara genom att använda internet stödjer jag amerikanska bolag genom deras routrar, switchar, servrar. Förmodligen många av operativsystemen som håller coren till internet uppe. Använder Windows både privat och i mitt företag. Är inne i Apples ekosystem med prylar.

Vadå alliera sig? usa vill ha fred, lugn och ro. Varför ska vi vända dom ryggen?

Frågan är om det slår mot usa eller Sverige?! McDonalds har 13000 anställda i Sverige, Burger King 3000, Coca-Cola 1000. En stor andel som jobbar med service, produktion och logistik kommer från de mest socioekonomiskt utsatt grupperna, så ”bojkotter” slår hårdare mot den inhemska arbetskraften än mot varumärkesägaren.

Om du går in i en matbutik så är i princip allt som säljs i någon slags volym tillverkat i Sverige eller Europa (ris undantaget). Vill man markera mot USA utan att skada inhemsk ekonomi så får man nog större effekt om man går på plattformarna (Meta, Alphabet, Amazon, Disney, Netflix) där man har en väldigt liten andel personal i Europa och mycket av intäkterna slussas rakt över Atlanten.

2 gillningar

Det de skulle få är en “fred” på pappret som de kan vidta runt med som en seger, men som bara är en tillfällig paus som ger Ryssland tid att återhämta sin ekonomi och bygga upp militären för ett nytt anfall.

En “fred” som de försöker använda som utpressning mot Ukraina.

Vi ska vända dem ryggen för att de är fascister som hugger allierade i ryggen, hotar dem med invasion, och istället kryper för Putin.

20 gillningar

Bra input, ffa med McD som jag förstår är franchise-tagare där det mesta dels stannar här direkt men även blir svenskt (eller europeiska) råvaror.

Börja med något och bygg vidare på det. Behöver inte vara perfekt. Ska du få bort allt amerikanskt får du bli en eremit som lever på vad naturen ger ute i de norrländska skogarna.

Jag förstår inte riktigt logiken med att inte köpa amerikanskt för att man ogillar dess ledare?

Varför vil ni straffa dess befolkning?
Är ni emot att hjälpa befolkningen i afrikanska diktaturer också?

3 gillningar

Kanske för att deras president hellre är kompis med massmördaren Putin.

Jag vänder dem ryggen tills vidare.

5 gillningar

Amerikanska befolkningen lever i demokrati och har röstat fram Trump/Vance. Afrikanska befolkningen lever i diktatur.
Skillnaden är enorm.

12 gillningar

Du kan vikta:

• Länsförsäkringar Europa index
  • Länsförsäkringar Japan index
  • Länsförsäkringar Tillväxtmarknad index
3 gillningar

Jaså det ska vi :slight_smile:

Härhemma diskuterade vi igår hur vi ska göra med vårt innehav som ligger tungt mot USA. Vi är lite oense; jag vill sälja, medan min äkta hälft anser att vi låter det vara som det är, men att nya pengar investeras i Europa.
Jag är inte nöjd, men jag har självinsikt och vet att jag tenderar till att vara lite för impulsiv och att min äkta hälft är förnuftig och eftertänksam. Så vi kör på dennes linje till vidare…

2 gillningar

Nej, har 100% röstat på Trump?

Precis som kriget har pågått mycket längre än någon trott så är nog säljtrycket mot USA bara i sin början.

Precis som det nu är självklart att pensionspengar pumpas in i SAAB så kommer det bli självklart att allokera mer pengar i Europa.

Detta kommer slå hårt mot globala fonder och dollarn.

3 gillningar

Kan man ändra sitt köpmönster så 10% minskar med amerikanska produkter, och alla gör det så blir det rätt kännbart för dem.

Att det ev drabbar gemene man i USA i slutändan gör ju att de kanske inte väljer en diktaturkramande miljardär till president i fortsättningen.

Men det är inte helt enkelt, så är det, men om man tex skippar McDonalds och väljer Max istället så blir det ju ett nollsummespel gällande arbetstillfällen

Coca cola är ju dock svår, (storkonsument) men har börjat testa runt. Kan säga att biltema cola zero gör att man börjar ifrågasätta sitt politiska ställningstagande… :nauseated_face:

11 gillningar

Ja, vem bryr sig om människorna i landet när man kan spela god inför sin omgivning.
Extra kul blir det när McD och Burger King stänger ner i Sverige!
Då blir det Max och deras smutsiga hamburgare :joy:

2 gillningar

Man stöttar inte ett företag genom att köpa dess aktier, brukar väl Jan säga. Detsamma borde väl gälla fonder?

1 gillning

Man är delägare i dess företag. Tar del av dess vinster genom utdelningar m.m.

De flesta företag styrs efter dess aktiekurs. Lägre efterfrågan ger lägre aktiekurs vilket skapar problem för dess företagsledning.

Ta Elon som exempel, större delen av hans förmögenhet består av Teslaaktier. Genom att bojkotta hans företag produktmässigt och aktiemässigt så får det dubbel verklig påverkan desto fler som gör det.

3 gillningar

Resonerar du likadant med ryska produkter?

1 gillning

Okej, så Jan har fel då antar jag?