Förlåt min nybörjarefråga.
Jag ska bokföra en hyrbil från Gomore men på fakturaunderlaget finns det bara moms specificerat för bokningsavgiften. Har någon gjort detta förut och kan förklara? Underlaget har jag klistrat in här.
Min gissning är att det är 220kr som ska bokföras på ingående moms när jag följer den här artikeln. Bokföra Hyrbil? – så gör du | Fortnox Men borde inte Gomore skriva ut beloppet på underlaget???
Utgifter till GoMore
Exklusive moms, försäkring och vägassistans SEK 187,20
Moms (25%) SEK 46,80
Total serviceavgift betald
Exklusive försäkring och vägassistans SEK 234
Bokningsinformation om din uthyrning
Hyrbil: 4 dagar och 12 timmar
SEK 1 850
Periodrabatt SEK -333
Extra kilometer
Priset inkluderar 825 km. Bränsle betalas av hyrestagaren. SEK 0
Utkörning SEK 0
Reducerad självrisk
Självrisk reducerad till SEK 3 500 SEK 295
GoMore serviceavgift
Inklusive försäkring och vägassistans SEK 388
Totalt pris SEK 2 200
Instämmer i detta - finns momsen specad är det den som gäller. Den är (i stort sett) alltid den du får dra av. Finns en del specialare men du kommer aldrig få lägga på mer än det som står på fakturan - eventuella regler gäller åt andra hållet att trots ett belopp på fakturan så kan en mindre summa vara avdragsgill.
Också korrekt - bilhyra har du generellt bara avdragsrätt på 50 procent moms dessutom men då det är en privatperson (ej momsregistrerad) så finns helt enkelt ingen moms att redovisa. Gomore äger inte bilen utan är bara mellanhand så momsavdraget försvinner. Perfekt om tjänsten sker mellan privatpersoner - tråkigt för företag som inte får något att dra av. Däremot antar jag att kostnaden totalt blir lägre vilket ändå blir en fördel.
Det är nog Gomore som står för serviceavgiften vilken är momspliktig. Det är detta du får dra av momsmässigt. Tolkade specen som att de 234kr som omfattas är just serviceavgift.
Du bokför helt enkelt 46,8 som moms och resten som bilhyra.
Momsen rör i detta fall inte bilhyra utan serviceavgift.
Jag trodde att det framgick i mitt inlägg? Förlåt om jag var otydlig. Det här är ett specialfall där hyran sker av privatperson. Ingen moms alls finns på själva hyran (därav det låga momsbeloppet på en totalkostnad om 2 200kr). I sak har du rätt men jag trodde att jag skrev just det i mitt inlägg också.