Bolag i Estland men bosatt i sverige, vad blir totala utdelningsskatten till Sverige?

Hej,

Jag planerar att starta bolag i Estland (digital tjänst med global kundkrets) men bo i Sverige. Utdelning/bolagskatt beskattas med 20% i Estland, vad ska jag skatta i Sverige ytterligare?

I Sverige har vi ju 22% bolagskatt + 20% utdelningskatt upp till 7MSEK annars 30% på belopp över det.

Jag försöker kontrollera om det verkligen blir mer fördelaktigt eller ej att starta bolaget där.

Frågan är egentligen hur många anställda har företaget i Estland och om du är en av dem?

Om företaget i Estland inte har några anställda och du som ägare bor i Sverige, så är det inte säkert att Skatteverket accepterar ditt upplägg för att slippa skatt i Sverige.

Kolla med Skatteverket (och uppdatera oss gärna!), men rent spontant är ett bolag i Estland ensamägt av dig som är bosatt i Sverige - att du ska betala utdelningsskatt enligt svenska regler är självklart, det är bara själva inkomsten i bolaget som är tveksamt. I Estonia som du förmodligen vet är det ingen bolagsskatt på vinst som ligger kvar i bolaget, vilket är ganska ovanligt i EU.

Vi kommer vara 4 delägare som anställda, just nu alla i Sverige men kan förändras i framtiden. Så ja skatt behöver betalas i Sverige, frågan bara hur mycket extra. Ja ringa skatteverket kan jag prova!

Nu är det nog något missförstånd. Bolagsskatten är 20,6% Skatten på utdelning inom ditt gränsbelopp är 20%, sen beskattas överskjutande kapital upp till ca 6,7 miljoner som inkomst av tjänst. Belopp därutöver upp till 7,4 miljoner beskattas med 30% kapitalskatt.

ja oj skrev lite slarvigt där, precis så :blush:

Har precis pratat med skatteverket där de anser att enligt skatteavtalet så drar estland 15% skatt som får räknas av i deklarationen i Sverige där man deklarerar precis exakt som om det vore ett AB i sverige.

Så då antar jag att det blir totalt: 15%(Estland) + (~40% -15% Sverige) ≈ 40% effektivt beroende på summa. I svenskt bolag hade det blivit 20%+40%≈60%. Räknar med 40% som utdelningskatt i Sverige. Så 20% (bolagskatten) i besparing?

Det jag dock tycker är oklart om skatten i Estland är en bolagskatt eller privat utdelningskatt. Får lite olika information, se här: Avräkning utländsk skatt – utdelningsmottagare medges inte avräkning för bolagsskatt som tas ut i samband med utdelning | Rättslig vägledning | Skatteverket

1 gillning