Bolån, binda lånet 2 eller 3 år

Här är vi nog eniga! Man skulle t.ex. kunna tänka sig att den ökande konkurrensen från nätbankerna gör att storbankerna börjar känna sig manade att “betala” för att behålla sina kunder över tid. Då kan det finnas möjlighet för vissa (särskilt värdefulla) kunder att förhandla till sig en bättre bunden ränta än rörlig ränta.

Problemet här är att om marknaden hade varit effektiv (på det “högst teoretiska” sättet som du föreslår) så hade alla banker bara trollat fram den optimala räntan för varje givet tillfälle direkt utan att slösa några av sina surt förvärvade resurser på att ta fram och administrera några andra alternativ.

Nu vet ju dock alla redan att marknaden inte är så effektiv i verkligheten. I praktiken skulle därför en dåligt informerad bank kunna ta fram flera alternativa räntor för att t.ex. hedga sig mot framtida osäkerhet, vilket skulle kunna utnyttjas av privatpersoner som är bättre informerade än banken. Så då är vi åter tillbaka till möjligheten att man som privatperson själv kanske är en välinformerad insider och därigenom kan kapitalisera på ränteläget, alternativt att man bara genom tur lyckas pricka rätt där banken prickar fel. Som jag nämnde i min första post.

1 gillning

Jag har SBAB och fick inte utöka min amortering på det bundna lånet (två år)

1 gillning

Men det enda banken gör är väl att de kollar “vad betalar marknaden för en bostadsobligation med löptid X” och sen så prissätter de löptid X som marknadspris+påslag?

Räntorna för längre bundna lån verkar har gått upp rejält sedan krigsstarten hos de flesta banker, man vet helt enkelt inte vart inflationen och räntorna tar vägen.
Jag band själv om ett lån där vi har under 50% belåning och med mkt bra inkomster för en vecka sedan. Låg på 1.2% i rörligt tidigare och de ville ha 1.7% för bundet på tre år och 1.9% på 5 år. Den bankens snitt ränta för 3 åringen var 1.6% under feb och prognosen för mars högre. Jag lyckades till slut få ner den till 1.49% på tre år.
En ett åring eller “rörligt” bör vara samma mer eller mindre.

Tack för alla tips och funderingar!

Vi har valt att binda lånet i 3 år då vi har den ekonomiska möjligheten samt andra faktorer som påverkar oss i nuläget.
Får prova att förhandla om en bättre ränta om 3 år när det förhoppningsvis är mer stabilt läge då :slight_smile:

1 gillning

Hej!

Vilken ränta fick ni och tog ni Swedbank? Jag har SBAB som i dagsläget ska ha 2,26% för 3 åringen (höjdes igår).

Hade ni 80% belåning? Tack för svaret (kanske sparar mig lite tid innan jag ringer dom).

Okej, tack för svaret Martin :slight_smile:

1 gillning

Fick 2.08%. dock så tror jag att vi hade kunnat fått ner den med några enheter om vi orkade😋