Jag vill sänka kostnader med boende och funderar på att flytta till en etta. Mina funderingar:
Köpa en etta i Falkenberg cash eller en etta i Eriksberg-Göteborg, behöver ta ett lån på ca 700 000 - 1 milj.
I Falkenberg är föreningsavgift lite högre.
Sant! Jag har bott i Falkenberg och Göteborg. Frågan är komplex eftersom jag inte vill bo i Sverige och om 10 år när jag förhoppningsvis har gått i pension vill flytta utomlands. Problemet är att min pension kommer att vara dålig och då vill jag helst vara lånefri.
Falkenberg: kan bo utan lån (möjlighet att spara en bra buffert till pension) , osäker om jag kan bo där utan bil, liten stad.
Göteborg: måste ta lån, kan bo där utan bil, nära allt (stor stad).
Jag är anställd på ett företag i Göteborg men kan jobba hemifrån, fast den möjligheten kan ändra om det kommer en ny chef.
Bil är inte viktigt för mig och inte heller en stor bostad. Jag vill vara lånefri, kunna resa, unna mi saker och leva i lugn o ro som pensionär ( inte behöva vända på slantarna).
Kanske OT men jag har aldrig fattat varför. Har bott där och det känns jäkligt off. Finns ingenting där ute och snålblåsten på vintern är inte att leka med. Är det för att jobbet är typ på Lindholmen och du vill kunna promenera dit så fattar jag grejen men det känns som ett jäkligt överprissatt område.
Ok, men för att svara på din fråga så häller jag med de andra om att du ska välja var du vill bo och från en som pendlat är det mycket värt att bo nära jobbet. Det är sjukt slitigt i längden att pendla och jag blev iaf frustrerad över att tappa så mycket tid som kunde ha använts bättre.