Jag är i 30-års åldern och bor fortfarande hemma. Detta gör att jag kan spara undan tusenlappar varje månad trots att jag lever på sjukersättning ca 11 500 kr/månad.
Kommer fortsätta att bo hemma så länge som möjligt, delvis på grund av att jag i nuläget kanske inte hade fixat att bo själv då jag är för sjuk. Måste dock också ha en plan den dag det inte längre är möjligt.
I framtiden vill jag nog helst bo i en stad då jag vill ha nära till utbildning och mer jobbmöjligheter om det nu någonsin blir aktuellt att testa på att “satsa” på att testa jobba/studera osv samt att jag inte har bil eller någon nära som skulle kunna hjälpa mig om något händer.
Jag har ca 13 år i kötid i en landets största städer. Mitt största problem är dock att min inkomst är alldeles för låg för att kunna ha råd med hyra då det är väldigt dyrt om man vill bo någorlunda centralt.
Därför har jag tittat på bostadstillägg. Dock så verkar som att mitt sparande är för högt för att ha rätt till det. Tror det finns en gräns på 100 000 kr eller något sånt. Finns det något sätt att komma runt detta utan att åka fast för bidragsfusk? Tror dem lär kolla mitt konto om jag t.ex. köper fysiskt guld eller något sådant. Lär nog inte gå…
Jag har mellan 500 000 - 1 000 000 i totalt sparande, fördelat på sparkonto, fonder och aktier så att få bostadstillägg verkar vara kört för mig alltså? Har inte koll just nu på hur mycket av hyran bostadstillägget täcker om man har rätt till det (finns det någon här som vet det? Verkar vara hela 6500 något som max verkar det som), men har läst att det lönar sig att slösa och detta är hemskt för mig som gillar att spara men som ändå vill ha rätt till bostadstillägget.
Kommer inte att klara mig på 11.5k om jag har en hyra på över 6000 och om inte boendekostnaden täcks av bostadstillägget. Vad ska jag göra? Hoppas någon här vet något om detta och kan komma med råd.
Om du flyttar till den större staden för att plugga finns kanske möjlighet till studentboende? Då har de antagligen inga högre krav på inkomst än studiemedel. Sen när du pluggat klart och fått ett jobb kan du söka en vanlig lägenhet.
Du har antagligen redan läst på Försäkringskassans hemsida. Om inte så finns en länk här.
Du kan som mest få 6550 kr per månad i bostadstillägg. Det är 78 600 kr per år. Beloppet reduceras med 15 % av dina tillgångar över 125 000 i banktillgångar, aktier och fonder (schablonavdrag på 20 % på aktier och fonder). I praktiken innebär det att om du har fonder och aktier för mer än 650 000 så får du 0 i bostadstillägg.
Vad räknas då inte som tillgång? Ja, t ex en bostadsrätt. En miljon räcker nog inte långt i Stockholmsområdet, men du kanske kan hitta något i en mindre universitetsstad som t ex Linköping där jag bor. Om du kan få hjälp med lån så kanske du också kan få en bra bostadsrätt med högre insats och lägre avgift än vad hyreslägenheterna har. Då försvinner din förmögenhet och du får räkna räntan på lånet som boendekostnad. På så sätt kan du få bostadstillägg, men det lär ändå bli tufft ekonomiskt.
Försöka gömma undan förmögenheten genom guldköp? Ingen bra idé. Det kallas bidragsfusk och är ett brott. Försäkringskassan är också noga med att få in underlag från alla möjliga ställen. Framförallt så är det inte rätt att göra så.
Istället för att fokusera på att få bidrag tycker jag du ska leta upp ett eget ägt boende med låg avgift. En fin etta i en vettig stad behöver inte kosta tokmycket och lägger du dina sparpengar där kan du lättare få eventuella stöd, om du nu inte lyckas få din privatekonomi att gå ihop med hjälp av eget arbete. Alternativt får du vara beredd att säga ja till hyreslägenhet i områden som inte är ditt förstaval. Tanken är inte att man ska kunna välja fritt om man inte har kassaflödet för det.
Förstår att det är tufft. Mitt råd är att räkna på FKs sida för bostadstillägg, men tror det blir svårt att få något större bostadstillägg i ditt fall.
Så mitt andra råd är att räkna på vilken hyresnivå du har råd med, troligen får du lägga högre procent av dina inkomster på bostad och tillhörande kostnader än de som arbetar. Är själv i den sitsen.
Sen tar du fram en lista på alla hyresvärdar i de städer du vill bo och sen ställer dig i kö och eller informerar om önskad hyresnivå. Bra att ha komplement till de stora värdarna du redan köar hos.
Att även dra nytta av sitt sociala nätverk kan vara bra, kolla med vänner och familj om de känner någon som hyr ut en lägenhet eller kanske ett attefallshus.
Då skulle jag också rekommendera bostad på en mindre ort/stad och sänka ambitionen från storstäderna. Allt blir ju en fråga om att hitta balansen i vardagsekonomin och min lilla inbyggda kritik handlade mer om att man kan inte både ha kakan och äta den samt förvänta sig att nästa redan står och jäser.
Sedan vill jag också applådera att TS tänker framåt och har ambitionen att förändra nuläget, i den mån det går.
Tror som sagt ”central” lägenhet går bort, i min mellanstora stad är kötiden 25+ år hos de stora hyresvärdarna och hyrorna ligger på runt 8-10k för en etta.
Tyvärr är marknaden anpassad efter de med lön, inte oss med sjukersättning.
Min etta som ligger cirka 1km från city kostar 7300kr i hyra, sen tillkommer alla tillhörande kostnader. Har fortfarande inte sett en etta under 6000kr ledig i hela stan sen 2022. Om man inte är student.
Sen har jag inte kikat med de privata ska erkännas.
Finns billigare i länet, men då saknas viss service och hela mitt sociala nätverk. Så accepterar hög hyra. Men har högre ersättning än TS, så vi har olika förutsättningar.
Tack för tankarna alla. Det är Göteborg det handlar om. Jag har ca 13 år på Boplats i kötid, men Stockholm hade också varit ett alternativ om jag hade haft ett jobb och högre inkomst eller mycket mer pengar. Vill väldigt gärna bo någorlunda centralt vart jag än bor om möjligt då jag vill ha väldigt nära till matbutik, osv kommunikationer och allt.
I nuläget planerar jag att fortsätta bo hemma så länge som möjligt och verkligen försöka spara så mycket som möjligt. Betalar bara mat och telefon då min förälder är väldigt snäll så kanske kan komma upp i 7000 kr i sparande per månad, kanske lite till vissa månader om jag verkligen pressar ner kostnaderna. Siktar i alla fall på att spara 7k varje månad så länge jag har möjlighet att fortsätta bo hemma.
Samtidigt försöker jag förbättra hälsan med små steg i taget även om det känns omöjligt. Kommer se hur det känns om några år, om “satsningen” att försöka studera/jobba blir aktuell eller inte. Oroar mig dock väldigt mycket att det skall hända min älskade förälder något och att mitt liv blir katastrof och då vet jag inte vad jag ska göra så måste göra upp en plan var jag kan tänka mig bo och just nu har jag ingen aning om hur hög hyra jag kan ha råd med utan bostadstillägg kanske bara 3-4k om jag vill gå runt. Försöker inte tänka på det utan bara fokusera på att göra små saker varje dag för att få en bättre framtid.
Mitt mål skulle kunna vara att spara ihop 3 miljoner, så mycket som möjligt helt enkelt och kanske försöka casha en etta eller liknande i Göteborg med låg avgift och få rätt till bostadstillägg. Verkar som om det krävs ca 3 miljoner för lägenhet någorlunda centralt. Men är inte säker så jag inte läst på om det särskilt mycket. Ska göra det, men för att nå 3 miljoner i kapital behöver jag spara 7000 kr i månaden i 10+ år med en avkasning på 7%. Har dock inget att förlora att satsa på detta förutsatt att jag har möjlighet att fortsätta bo hemma.
Vet som sagt inte om studier/jobb någonsin blir akutellt för mig, men jag får se hur det känns om några år.
Är min långsiktiga plan att försöka spara så mycket som möjligt för att ha råd med en etta centralt vettigt? Eller bör jag tänka annolunda? Inte bör jag väl slösa…
Vet inte mer än transport. Kanske någon billigare aktivitet. Hade velat resa någon gång men det är inte aktuellt som sjuk. Gillar att spendera mycket tid inne så gratis aktivetet att läsa saker/sysselsätta sig på datorn osv. Har inga större krav, det mesta kostar skjortan, men att ha alla räkningar betalda samt minst några tusenlappar över varje månad att spendera fritt/spara hade nog räckt för att leva ett OK liv.
Känns som att spara stenhårt är det vettigaste att göra i min situation men är inte säker.
Det verkar krävas ungefär 3 miljoner för att bo där jag vill. Måste nog ha pengar till möbler och sådant också dock. 2-4 tusen i månaden i avgift vilket nog bostadstillägget täcker.
Säg att detta hade blivit verklighet och fått bostadstillägg för att täcka avgiften då har jag ca 11 500 över på mat, räkningar, och annat. Det känns mycket, men kanske glömmer något viktigt.
Gör jag rätt i min situation om jag sparar så mycket som möjligt medan jag har möjlighet till det? Fokuset blir dock hälsan och försöka se om jag är bättre om några år och eventuellt kan överväga att satsa på studier/jobb. Kan dock bli att jag aldrig kommer fixa det, men får tänka positivt.
Är det Göteborg du vill bo i behöver du inte bo centralt för att tillgång till mataffärer, kommunikationer eller allt annat du kan tänkas behöva. Finns mängder av bra stadsdelar ( och självklart en del mindre trevliga) som inte räknas som centrala där allt man behöver finns inom stadsdelen. Sen bor du i allmännyttan behöver det dock heller inte vara dyrare att bo centralt bara svårare att få de billiga lägenheterna där.
Tack för den infon. De flesta lägenheter centralt på boplats har hög hyra dock. Men har kanske missat dem billigare. Siktar på max 3-4k i hyra för en etta om jag tvingas flytta i förtid, men allt i gbg verkar kosta runt 6-7 tusen.
3-4 tusen kan vara svårt överallt i Göteborg. Även om det säkert finns enstaka objekt.
Tror det är ett pris som kan vara svårt att hitta i hela landet.
Vid snabb koll ligger avgiften för bostadsrätter där i de flesta fallen för en etta.