Bolån eller inte bolån? | Sikta på att nolla bolånet om räntan ökar?

Hej på er!

Jag har ett delemma framför mig.
Till hösten är det dags att göra om bolånet som är på ca 1.000.000kr.
Har idag ca 1,5% i ränta, men misstänker att jag kommer få ca 3-4% i lån när det ska läggas om i höst.
Jag har lyckats investera rätt bra med pengar och även tjejen har en hel del liggandes på hög (dock med 0,8% sparränta).

Vad jag är lite osäker på, om det är värt att låta tjejen köpa in sig i bostaden (som är värd ca 1.6mkr), samt att sälja av mina fonder/aktier som just nu ligger runt +/-0, bara för att vi tillsammans ska försöka nolla bolånet inom ca 1-2 år.

Eller ska man försöka lägga in pengarna på börsen och försöka förhoppningsvis få dem stiga mer än de 3-4% bolånsräntan?

Frågan är alltså:
Borde man ha kvar bolånet och gå all in på indexfonder, eller ska man försöka nolla bolånet på ca 1-2 år bara för att slippa de ca 30-40tkr i årsränta?

När behöver ni pengarna (om de inte läggs in i boendet)?

Allt mellan 6månader eller 5år… Tanken är att hitta en ny bostad större än en tvåa inom ganska snar tid (då använda sig av vinsten på nuvarande bostad att gå in med i nästa bostad).

Men vi trivs så här där vi bor och betalar nästan inget i månadskostnad till föreningen när vi delar på den.

Vi sådana fall brukar folk rekommendera att man inte lägger dessa pengar på börsen utan på räntekonto. Men ett räntekonto lär ge mindre än vad ni betalar i ränta på bolånet. Därför bör rådet vara att amortera. Ni får ju ut pengarna vid försäljning.
Om det är närmare fem år ni ska bo kvar eller om det finns en chans/risk att ni bor kvar ännu längre kan man kanske lägga in en viss andel på börsen.

Man kan även fundera ifall dessa pengar behövs inför köpet av nytt boende innan ni hunnit sälja nuvarande bostad.

3 gillningar

Tack @AimHigher för bra svar!
Det rätade ut endel tankar jag funderat en del över på sistone.

Låter väldigt högt - men ett sätt att tänka om du får det så är det samma sak som att få 3- 4 % i riskfri avkastning om du amorterar. Att ha 3-4 % “avkastning” riskfritt är ju väldigt bra, särskilt idag då räntan fortfarande är låg.

Sedan skulle jag även räkna på humankapitalet, ränteavdrag etc. Att nolla ut bolånet är ofta emotionellt skönt men ekonomiskt / rationellt inte optimalt. Man måste nämligen också ta hänsyn till att om räntan är 3 - 4 % på bolånen så bör även räntefonders avkastning vara högre vilket kommer att göra aktier mer attraktiva - på grund av frågan (“varför ska jag investera i aktier och få 7 % per år med en jättehög risk när jag kan jag få 4 % riskfritt?”).

Det vill säga att man bör inte titta på olika faktorer / delar i ekonomin isolerat. Ungefär som när ens föräldrar ska skrämma med en boränta om 15 % på 80-talet, men liksom inte tar med 100 % ränteavdrag, 20 % reallönehöjningar, lägre bostadspriser etc. Allt hänger ihop och gör det lite mer komplext än det först ser ut.

6 gillningar

den bundna räntan är redan över 3% så det är väldigt optimistiskt att tro att den inte skulle varadet i höst.

Absolut, min poäng vara bara att försöka visa att den inte kommer vara det i en isolerad miljö.

1 gillning