Bolån - flyttips?

Jag sneade ihop på SEB då jag och mitt företag varit kund där i 25 år. Och jag tycker jag får för dålig ränta på bolånet. Så nu tänker flytta det. Någon som har tips? Avanza har 1, 25%, Landshypotek har 1,15%. Är det ett vettigt ställe? Är det något jag bör tänka på när jag flyttar mitt lån? Tänkte flytta över sparandet på Avanza så jag har inte så mycket att komma med till en ny bank.

Landshypotek är en gammal bank med gott rykte. Avanza Stabelo funkar säkert också men är mer av en startup.

Kör Landshypotek eftersom räntan är så pass låg. Om det inte är så att de har någon hake.

Det du ska tänka på är att om du har bundet lån idag så kan du behöva betala ränteskillnadsersättning till SEB för att få flytta lånet.

Tack för ditt svar Emil. Det var lite den där haken jag funderade på. Nån som vet vad skulle det eventuellt kunna vara?

Hej tina,

Hakarna är att du endast kan belåna dig till 60% om du vill komma åt deras 1.16% ränta samt att du måste låna minst 200 000 kr.

Något annat att tänka på är att du inte kan låna till en bostadsrätt överhuvudtaget via landshypoteket.

Landshypoteket erbjuder inte heller något grönt lån vad jag kan se på deras side, men som exempelvis stabelo ger 0.10% rabatt för.

Är du medlem i något sacoförbund så kan det finnas vissa banker med förmånliga bolån för just medlemmar.

En annan sak att komma ihåg är löptiden på lånet som kan variera från bank till bank.

Mvh

Det finns nog ingen hake hos Landshypotek. Räntan 1,15% är nog där de flesta ligger idag. Skandia t.ex. har 1,19%, Sbab ligger också på typ 1,15% tror jag. Ser att Stabelo har 1,15% om man binder i ett år, rörliga 3månaders ligger på 1,25%.

Men alla alternativen kommer nog fungera bra. Måste du förhandla med SEB och ändå inte får lägre ränta än ovanstående så skulle jag också se mig om efter alternativ.