Så här är mina förutsättningar och varför jag kommer låna för att investera.
Vi har en stor krockkudde i indexfonder som skyddsnät.
Vi har ett hus som är belånat till lite över 50%. Stora renoveringar gjorda.
Och just varför jag funderar på att belåna huset är för att det är så lågt belånat idag. Vi kan låna upp 500 000 kr och ändå hamna på 1% amortering. Ser det som att det nästan är dumt att inte göra det. Risken är accepterad.
Amorteringen kan vi varje år lån om och investera.
Allt in på global indexfond.
Räknar med ränta på ca 3% lån(2% med ränteavdrag) även 2% för nya pantbrev (engångsumma).
Allt är en chansning precis som att era pengar på börsen inte finns någon garanti att ni kommer få avkastning.
Efter alla utgifter räknar jag få 4% avkastning per år på dessa lånade pengar.
Jag har inte tagit ett nytt lån för att göra det men har bolån och har samtidigt långsiktigt sparande. Vad är skillnaden förutom att man kommer dit från två olika håll?
Bolån är ett billigt sätt att låna och är man inte rädd för risken att ens sparande faller i värde så är jag för det.
Vissa tycker att banken äger ens bostad om den är belånad men jag tycker det är rimligt att ha en belåning man är trygg med.
Sett över längre tid är det lönsamt och ger mer möjligheter om man litar på sig själv att man inte blir slösaktig bara för att det går ett tag utan förvaltar lånade pengar långsiktigt.
Över längre tid bör man gå på + ca 2 % i snitt varje år med pengarna väl placerade.
Har ett lite surt minne där jag tog ett billån på i dagens pengar ca 150.000 SEK när jag var ung och vi köpte en billig bil och sen prylar till vårt nya hem för större delen.
Visst blev det bra men om vi inte lånat så mycket skulle vi valt mer ekonomiskt smartare.
Svettigt att betala tillbaka på 5 år med ca 12% ränta. Aldrig lånat till konsumtion efter det.
Spara först och låna sen för allt utom boendet…
Finns även andra fördelar att ha viss belåning . Om man börjar närma sig pensionsåldern 60+ kan det vara omöjligt att få nya större lån med vettiga villkor. I alla fall om man inte har en livslång och hög pension.
Men inget problem att ha kvar dom lån man har på sitt boende.
Smart ofta att motstå känslan av att det är skönt att bli skuldfri…
Kombinationen avdragsrätt på bolåneräntor och ca 1% skatt på ISK är en bra kombination när bruttoräntan på bolånet ligger på ungefär halva förväntade netto värdetillväxten på sparpengarna placerade på aktiemarkanden.
OM man har begränsat med sparande och klena inkomster behöver man vara extra försiktig. Aktiemarknaden kan dyka massor. -50+% har hänt 2 ggr på 10 år som jag minns. Shit happens. Det brukar hämta sig sen ganska plötsligt.
Jag har Också varit med om en period där ett par bekanta kände sig tvungna att sätta om sina bolån till 16% ränta i 5 år. ( rörlig ränta låg på 24% och var på väg upp) Vi gled över den smällen pga bundna lån (tur).
Även elpriset år 2022 var lika brutalt. Frågade på ny 3 årsperiod i augusti. Fick bud som låg 11 ggr! högre än priset föregående 3 årsperiod. Skulle blivit 15000 SEK för elen per månad i snitt. Det lugnade ner sig som tur var. Som sagt shit happens.
Väldigt svårt att kalkylera avkastning på en sådan engångs-affär. Snittavkastning får du genom att köpa börsen ofta, då jämnar alla köp ut sig mot snittet över tid. Är det bara ett köp kan avkastning bli vad som helst. Hade då lutat åt att ta mindre lån och haft högre månadssparande efteråt. För att bygga upp hävstång fungerar vp-kredit bättre då du inte behöver köra all-in på ett datum. Har du redan VP-kredit utnyttjat skulle höjt bolån kunna lösa den för att ändra pant på lånade medel.