Bolån för villa samt sommarstuga

Hej på er!

hade önskat lite hjälp och tankar kring vår situation.

Jag och min man har en gemensam inkomst på 85-90.000kr före skatt.
Har en villa med lån på 1,200 000kr
Ett barn på 1 år.
En bil med ett skruttlån på 110.000kr

Och funderar nu över att köpa en sommarstuga som vi tittat på, utgångspris för den är 1,495 000kr och vi kommer inte betala mer än det utan de är vårt max för den.

Har försökt räkna lite på det men hade gärna hört lite hur ni tänker? Är det liksom inom rimliga ramar att ha bolån för den summan med den inkomst vi har eller kommer vi skuldsätta oss över huvudet. Har försökt prata med banken om rådgivning men tycker de är partiska i att vilja ha oss som kunder. Så tänker jag vänder mig till er för er har jag fått goda synpunkter av tidigare :slight_smile:

Totalt lån på 2,7 milj på en gemensam inkomst på 85x12=1 milj ger en skuldkvot på under 2,7 gånger inkomst. Tycker inte alls det låter som någon större risk.

Lånet på 2,7 milj ger en kostnad efter ränteavdrag på ca 1600 kr/månad för varje 1% nivå på räntan.

Ränteavdragwt görs normalt först vid deklarering men kan ju också göras direkt om det behövs. Dvs, även vid en hög ränta kommer ni ha en räntekostnad som är lätthanterad.

Driftkostnader för en stuga brukar inte vara så höga med det är så klart också en faktor att räkna med.

Kringkostnader som nya blommor, jord, plank mm kan ju vara ganska stora men går ju att minska på vid behov. När utrymme finns är det dock kanske detta som ger livsglädje?

1 gillning

Inga konstigheter när man sätter skulden gentemot inkomsten. Däremot frågar jag mig varför man fortfarande har ett billån då man funderar på en sekundär bostad? Har ni väldig hög belåningsgrad på er nuvarande villa gentemot marknadspris? För med er inkomst borde ett utökat bolån på 110 000 kr (för att betala av billånet) gå i en handvändning.

2 gillningar

Ja, det låter som det ryms inom er ekonomi utan problem.

Tack för svar!
Nä precis driftkostnaden är inte alls hög utan de är väl försäkringen som är dyrast och ligger på omkring 500-600kr i månaden. Och sen då en elräkning för de lilla man använder på sommrarna när man är där.

Ja alltså stugan är i fint skick så som de ser ut nu är de absolut inget som är panik att göra. Och skulle vi hitta på något får man väl ta det då utefter hur ekonomin ser ut, min man är snickare så vi kommer billigt undan i de avseenderna.

Är väl livkvaliten vi tänker mycket på, att de vore underbart ur den aspekten att kunna ha en sommarstuga och det skulle ge oss väldigt mycket. Sen är de klart att sparandet kommer ju inte kunna vara desamma som vi har idag men samtidigt så skall man leva…

Klok tanke, vi har renoverat vårt hur rätt mycket och har därav höjt upp lånet lite redan. Belånat på 1200000kr men har ett marknadsvärde vid sista värderingen på 1600000 kr :slight_smile:

Men absolut en klok tanke, just bilen känner vi också att vi kan förändra kostnaden på om det nu är så att ekonomin känns tight, vi har behov av en bra bil då jag pendlar till jobbet drygt 16 mil per dag :slight_smile:

Tack för ditt svar, det känns så men är skönt låta någon utifrån titta på det lite :slight_smile:

Ifrågasatte inte att ni skulle ha bil eller liknande utan mer finansieringeformen.

När ni ansöker om lån kommer ett billån minska er möjlighet att låna och om kreditgivare ska låna ut pengar till er kommer de tycka det är bättre att ni har 110 000 kr mer i bolån och 0 kr i billån än tvärtom, er totala skuld blir ju fortfarande de samma men det ena är ju ett säkrare lån med pant och det andra ett betydligt osäkrare lån.

Observera att billån utan säkerhet numera sen årsskiftet INTE har avdragsgill ränta. Så har man ett så kallat blancolån/facklån/konsumtionslån osv är det oftast förmånligt flytta/utöka bolån istället då de lånen i regel har lägre ränta OCH där den dessutom är avdragsgill.

1 gillning

Ah jag förstår, absolut värt se över om vi kan flytta in det!

Glömde skriva i inlägget att vi har fått lånelöfte för 1,5 miljoner utan några konstigheter från banken så det är klart :slight_smile: Men kände mer att jag ville höra lite “djupare” analys över situationen :slight_smile:

Jättebra att du skrev det, tack ska absolut se över det!

Att tänka på, underhållsvärme på vintern kan vara dyrare än det du förbrukar billligt på sommaren pga dyrare elpriser på vintern.

Som ovanstående är inne på, att låna pengarna för sommarstugan känns som att ni har marginaler för att klara av. Men det är ju mycket andra kostnader som kan uppkomma med drift/underhåll av ett hus till. Men varierar såklart mycket beroende på hus/ambitioner etc. och om det är värt det kan ju bara ni själva bestämma.