Bolån, konsumtion

Hej! Det sägs att att köpa bostad är inte en investering men en konsumtion!

Med tanke att vi måste bo nånstans då tycker jag att det kan vara en investering om vi jämför hur mycket man sparar i månadsavgift plus amortering samt ränta med hyran som man skulle ha betalt för samma bostad.

Det kan vara några tusenlappar som vinst. Inte lika stor som vinst om man hade köpt aktier med samma pengar. Men detta är för att risken är inte lika.

Hur ser ni med min resonemang? Stämmer det eller inte?
Eller kan någon förklara bättre än så här.

Huruvida man kallar det investering eller inte är kanske inte så viktigt.

Men visst är det som du säger. Att köpa en bostad för egna pengar istället för att hyra en eller köpa en med lånade pengar skapar ju en låg men säker avkastning på dina “investerade” pengar, eftersom du annars skulle behövt betala ränta eller hyra. Men du köper ju inte bostaden för att tjäna pengar, utan för att konsumera boende.

Hej!

Jan har resonerat om det här i ett par blogginlägg. Några bra citat därifrån som gör det tydligt tycker jag är dessa:

“Så, om boendet är din största tillgång. Hur många nya hundralappar dyker upp på kontot varje till följd av ditt boende?”

De flesta svarar “noll” på den frågan. Sedan har vi även denna tanke:

“Det är väldigt sällan någon köper ett boende när det är billigt, bor i det tills det blir dyrt, säljer det, flyttar ut i skogen, väntar tills det blir billigt och sedan gör om resan igen.”

Vi tenderar köpa dyrare och dyrare, man vill höja kvalitén hela tiden.

Hälsningar
Elin

Njae, det stämmer väl inte riktigt? Det försvinner ju betydligt färre hundralappar från kontot om du äger din bostad jämfört med hyr motsvarande. Så ditt resonemang håller inte riktigt. Just eftersom man inte kan välja att vara utan boende blir det ju så.