Hyresrätt i centrala Stockholm

Jag och min man bor i en hyresrätt och funderar mycket på ifall vi ska investera i en bostadsrätt. Vi bor just nu i centrala Stockholm i en mycket fin lägenhet med en låg hyra, samtidigt har vi investerat i ett landställe utanför Stockholm som vi äger. Vi har även möjlighet att tjäna pengar på vårt landställe då det går att hyra ut. Vi har båda bra inkomst och sparar regelbundet i fonder till oss själva och våra barn. Ändå känns det som att vi “missar bostadståget” då vi bor i hyresrätt. Om vi skulle köpa en bostadsrätt skulle vi dock behöva tömma våra sparpengar och öka våra utgifter kraftigt, vilket skulle innebära att vi inte kan spara som vi gör idag.

Hur hade ni tänkt kring detta?

Jag skulle inte göra det för investeringens skull, särskilt om ni inte har råd att bo i innerstan om ni köper. Innerstan går med några små undantag som tåget, men resten är mer osäkert om det stiger mer än inflationen framöver. Ni har ju dessutom sommarstugan. Det låter som att ni har en utmärkt kombo!

4 gillningar

En bostad är ingen investering utan just ett ställe att bo i, tak över huvudet. I vissa trådar här pratas det till och med om bostad som konsumption.

Att du känner att du missar “tåget” är ett klassiskt exempel på FOMO. Du bor bra, har det bra, men vill tjäna ännu mer och funderar nu på att avsevärt öka din ekonomiska risk genom att exponera dig för fastighetsmarknaden.

Mvh Kroken

3 gillningar

Nej, låter onödigt. Billiga och bra hyresrätter i innerstan är guld.

5 gillningar

Ni bor i en lägenhet som ni tycker om, i centrala Stockholm. Till bra hyra.

Som det brukar sägas i detta forum: Om du vunnit spelet - sluta spela!

Ni missar absolut ingenting. De pengar ni ”sparar” är ju bara att investera på andra sätt. Det finns ingen garanti för att bostadsmarknaden går bättre än börsen.

Vad gäller FOMO; det finns en tråd på forumet om dumsnåla beslut. Att köpa lägenhet ”bara för att” riskerar att platsa där :confounded_face:

2 gillningar

Jag tycker det är en trist pekpinne att en bostad bara kan vara ett hem, det kan vara både ett hem och en investering.

Utifrån det lilla du skrivit kan jag dock inte ge något råd om det ena eller andra just för din situation.

1 gillning

Vi har köpt med hypotekslån och betalat av tre lägenheter och de senaste åren har jag ångrat det beslutet varje dag.

Om vi hade köpt bara en lägenhet samt helt undvikit extraamorteringar och istället investerat mer på börsen, skulle vi i dag ha många fler miljoner och betydligt större frihet.

Att äga bostäder begränsar ägarna väldigt mycket och det är dessutom mycket dyrt att sälja dem.

3 gillningar

Vet man en del om bostadsmarkanden och de olika kundsegmenten plus kan välja klokt är det dessutom osant.

1 gillning

Håller med de flesta ovan.

Detta är en dröm för många. Don’t change if it isn’t broken.

Referens: 107. Hyresrätten är faktiskt ett lyxboende | Del 2 av 2

Börsen har avkastat bättre än bostadsmarkaden sedan 90 talet. Nominellt. Obelånat.
På bolånet får man en stor hävstång. Men det borde inte vara argumentet för att köpa bostad. Det skall vara för att bo - förbättra sin boendesituation.
Referens 2:

1 gillning

Om ni väljer att lämna er nuvarande situation, som många nog skulle vara väldigt nöjda med, kan det vara värt att räkna på hur ekonomin ser ut om bolåneräntan hamnar på 6 till 9 procent.

Då kan boendekostnaden bli betydligt högre och en stor del av inkomsten gå till lånet. Det finns också en risk att bostaden tappar i värde om räntorna stiger snabbt, samtidigt som lånet ligger kvar på samma nivå.

Det är kanske inte det mest sannolika scenariot, men det är en risk som följer med ett stort bolån och som ni i princip slipper idag.

Många underskattar också hur mycket ett högt bolån kan påverka stressnivån när räntorna rör sig uppåt.