Bolån med STORA skulder?

Hej!
Jag sitter i en något annorlunda situation. Min fråga är om man får ett hus i gåva som är värt 2.6milj. och samtidigt sitter man med drygt 2 milj. i privata lån. Kommer jag kunna belåna huset och betala av privatlånen då? Eller finns det risk att man nekas bolån pga för stora privata lån? Huset som säkerhet bör väl vägas in?
Någon som har några idéer på en lösning?
Månadsinkomsten är tillräcklig för att få ett bolån (utan större skulder).
Skuldebrev sinsemellan kommer skrivas men det behöver inte bankerna veta tänker jag.
Oerhört tacksam för svar!!

Mvh LF

1 gillning

Det finns inget tydligt svar på det då bankerna är obberäkneliga och det beror till stor del på om du träffar rätt person.
Men spontant är det ja, det borde funka på din fråga.

1 gillning

Tack för svar Patrik!
Så rent krasst kan vi få huset som en gåva och sedan belåna upp det.
Frågan är om det är lagligt men det bör väl vara det? Varken banken eller staten förlorar på det med tanke på alla extra skatter som tillkommer vid försäljning m.m.

Vad menar du med “privata lån”? Blancolån?

Jag kanske misstolkar dig, men jag läser mellan raderna att du sitter i skiten ekonomiskt och att husgåvan ska rädda upp situationen. Om du inte har marginalerna på din sida tycker jag det är extra viktigt att inte göra nåt misstag. Var helt transparent med banken. Säkerställ att in inte kommer få stopp senare i processen. Lita inte på amatörmässiga och anonyma forumsvar.

1 gillning

Så du menar att du kommer låna 2,6 mkr från den som ”gåvar” dig huset och sedan 2 mkr från banken med huset som säkerhet?

Hur blir detta bättre för dig?

Ja blancolån.
Du tänker helt rätt. Hur kan man säkerställa detta till en bank?
Jag har inte tänkt på annat under en längre tid nu men kan inte komma på någon väg framåt än. Skulle göra vad som helst för att lyckas med detta. Håller på att diskutera med svärfar om husköpet och hans förslag var att sälja för 1.25 milj. och skriva 650k i skuldbrev.
Rent hypotetiskt så skulle det i dagsläget se ut såhär:
Huset är värderat till 2.6 milj.
Köpesumma idag 1.25 milj.
Kontantinsatsen på 15% (390k)
Då har jag 960k över till att betala av övriga lån.
Efter detta så kommer jag stå med ca 1.2 milj. i blancolån vilket är för mycket för många banker.

Min räddning kan vara våran inkomst som är rätt bra på ca 120k brutto.

1 gillning

Tanken är att köpa huset för 1.25 milj. och sedan ta bolån för att betala av blancolånen som resulterar i lägre månadskostnad. Färre lån och bättre ränta gör en avsevärd skillnad på sista raden.

Vad jag förstår får man max låna 85% av köpeskillingen, det vill säga din plan faller (bland annat) på att köpeskillingen är 1,25 MSEK. Men dubbelkolla denna info.

1 gillning

Hade jag varit dig (det är alltid lätt att ge råd åt andra vars situation man inte känner till i detalj) så hade jag hållit svärfar utanför detta. Risken är annars att ni drar med honom ner i skiten, utan att lösa problemet.

Se till att sköta jobben och ta väl hand om svärfar som verkar snäll. Gå ner på havregrötsnivå under ett antal år för att betala av skulden själva så fort som möjligt.

5 gillningar

Inser nu att det inte räcker med några år av havregrynsgröt för er del. :worried:
Kontakta din kommuns skuldrådgivare om du inte redan gjort det. Undersök om skuldsanering är möjligt.

3 gillningar

Sälj huset ni får och betala av lånen med det. SEN är det läge att tänka på hus, efter skuldfrihet och sparande till kontantinsats.

2 gillningar

Sälj allt du kan undvara först och se sen hur stor skulden är.

Gör en budget.

Sen tar ni ställning till eventuella nya lån (privata från ex. svärfar eller via banken)

2 gillningar

Jag vill bara förmedla att vi fått godkänt bolån så imorgon ryker ca 750k av blancolånen och vi är husägare :grin::grin::grin:
Drygt 1.5milj. kvar men det löser sig :star_struck:

Helt underbart! :+1::muscle:
Ha det gott och tacksam för feedbacken .

Mvh LF

4 gillningar

Instämmer helt! :+1:

Edit: Hoppsan, såg nu att detta är en gammal tråd! Till TS, fint att höra att allt löst sig för er :+1::+1::+1: