Bolån till extrabostad

Jag och min sambo har svårt att få bolån till en extrabostad. Kvar att leva på kalkylen ser bra ut och vi fick lånelöfte utan problem. Men när banken förstår att det inte är en permanentbostad så nekar dem oss bolån.

Hur gör alla dessa människor som det talas som köper bostäder som investering eller för att hyra ut?

Någon som har tips på banker som går bolån på en extra bostad?

Du får hitta en bank som accepterar lösningen! Det är kanske inte helt lätt, för deras fasta kalkyler bygger på det är den enda gemensamma bostaden och du går utanför deras standardram och då blir det svårt.

Enklast är det om man är kund hos en bank där de har kontor och bankman som redan känner en, OCH de har vana av situationen.

Omöjligt är det hos “nätbankerna” generellt som bara kör standardformulär.

Mitt tips är att du författar ett mail som är tydligt och klart förklarar orsak till behov (sann eller i vart fall rimlig) som kort och enkelt visar att er ekonomi går ihop även med denna extra utgift.

Avgörande är också att extrabostaden är en bra investering för banken. Då är en fristående villa / sommarhus enkelt att räkna på. BRF då måste BRF godkänna att man har det som extrabostad etc.

1 gillning

De gör det väl normalt som företag, med fristående bostäder? Om vi nu pratar om Sverige.

Vad menar du med din sista mening?

Att många BRF har inskrivet i sina stadgar att man inte får lov att hyra ut bostaden, annat än med BRFs uttryckliga godkännande, och att de inte har för avsikt att tillåta det annat än under begränsad kort period.

Sen kan man med fog diskutera om en BRF verkligen har laglig rätt att hindra andrahandsuthyrning. Men det väsentliga är att Banker verkar dra öronen åt sig och vill inte vara med vid sidlinjen om en konflikt uppstår.

Sen vet jag att många BRF har inskrivet att bostaden ska vara primär bostad. Dvs att de kräver att man ska vara skriven där. Vad jag förstår blir det i praktiken ett hinder för medlemskap (dvs köp) om man inte har för avsik att permanentbo. Men även detta kan så klart ifrågasättas legalt och om det inte är lätt att “kringå”. Men återigen, banken gillar inte läget.

Jag har aldrig sett en text kring att BRF måste vara primärbostad. Det finns många som bor delar av året i en sommarbostad utan att ha lägenheten uthyrd. I många studentstäder äger förälder en del av lägenheten utan att vara skriven där.

1 gillning

Det där är precis deffinitionen av att BRF ÄR primärbostad. Dvs det är där du är skriven hos skatteverket etc. Att du sedan äger x antal sommarstugor bryr sig inte BRF om. Inte heller banken.

Att deläga en bostad tillsammans med sitt barn, är ett specialfall enligt bankerna. Inte alla som vill vara med på den affären heller. Vilket är knäppt - om ens ekonomi håller för det kan man tycka. Men Banken bestämmer som bekant själv vem den vill låna ut pengar till och på vilka vilkor.