Hej! Jag har nu ringt flera banker om att få ta lån på min lägenhet för att använda hävstång i mina indexfonder. Bankerna har som princip att inte låna till spekulation utan endast till renoveringar. Finns det något sätt jag kan lösa detta på?
Säg att du vill köpa en bil. Jag har själv lånat pengar på det sättet, dock inte till investeringar, utan faktiskt till just en bil. Lite skillnad att betala drygt 1% i ränta jämfört med 5%.
Det kan också vara så att din belåningsgrad är för hög och då blir det knepigare. Jag hade ca 50% belåningsgrad och om man då lånar ett par hundra tusen så finns det fortfarande goda marginaler för banken om jag inte skulle kunna betala tillbaka.
Egentligen så har banken att ta ställning till om det finns ordentliga säkerheter och om man redan ligger på 85% så är det i princip maxtaket. Om du har belåningsutrymme, inkomster och till synes god betalningsförmåga så spelar det ingen roll om du ska investera eller renovera. Jag tror knappast att de villkorar lånet om du skulle säga att du ska renovera. Det finns säkert finstilt osv, men i det stora hela; om du kan betala och har säkerheter så ska det inte vara några konstigheter.
Jag avråder från hävstång. De flesta saknar kompetens för det. Väldigt mycket kan gå snett (e.g. margin calls). Hur som helst:
- Värdepapperslån (Avanza: Superlånet, Nordnet: Knockoutlånet)
- Optioner, futures
- ETF med leverage
Som CL skriver, många som vill köra med hävstång men saknar kompetensen, kan gå illa då.
Värdepappersbelåning genom Avanza eller Nordnet fungerar jättebra.