Bolån ung - 3,4%

Hej, detta är mitt första inlägg i forumet, har dock läst era inlägg ett tag.

Jag har ett bolån idag som har varit bundet i två år på 2,39%. Det löper ut nu i april vilket gör att jag börjat kika runt hur det ser ut med räntor och om det är läge att köra räntefritt ett tag.

Blev uppringd av min bank att de har ett erbjudande just nu där jag kan binda mig på 3,4% under fem år. Det är ingen ränteskillnadsersättning om jag väljer att bryta lånet i förtid vilket gör att det låter intressant.

Om jag låter det övergå till obundet ligger listräntan på min bank på 5,94% idag vilket har gjort att jag kikat på att flytta bolånet till SBAB där det istället skulle bli 4,89% på 3 mån bindningstid.

Jag har idag belåningsgrad på ca 69%. Jag har också två av de tre försäkringarna som behövdes enligt lånets villkor, den sista skulle inte vara särskilt dyr enligt min bankkontakt (ca 50kr/mån).

Är det något jag missar eller är det lika förmånligt som jag tolkar det?

https://www.wwsparbank.se/privat/boende-och-bolan/bolan-ung.html

På 69 procents belåningsgrad skall du givetvis inte betala 5 94 procent på 3 månaders bindningstid! Vad är det som får dig att tro att du måste betala listränta ?Prutmånen i din nuvarande bank är enorm.

Ibland gör ju banker driver för att höja sina marknadsandelar. Stäm av med SBAB, Är Sparbanken bättre är det väl bara att slå till.

2 gillningar

Dels ska du pruta, som @Nestor är inne på och dels är det ju inte så förmånligt om räntan är lägre under t ex tre av de fem åren. Banken prisar ju in kommande sänkningar så gott de kan.

1 gillning

3,4% ränta med möjlighet att bryta lånet kostnadsfritt när som helst under bindningsperioden låter som en väldigt bra deal.

1 gillning

Tack för era inspel! Har fått lite hjälp med frågor jag kan ställa innan jag går vidare och tar ett beslut.

3.4 % är ju runt där det pratas om att bli det nya normala framöver så låter som en bra deal.

Är du säker på att du får lov att bryta det utan ränteskillnadsersättning?

Annars är räntan du fått rätt standard för 5 år på de flesta banker. Går säkert få bättre om man prutar runt lite, då slipper du kanske även massa onödiga försäkringar.

Har fått svar nu att det är ok att bryta utan kostnad när man vill under tiden. Tycker det verkar som en bra deal och har därmed valt att gå vidare med den. Tack alla för era tankar.

6 gillningar

Wow, vilket erbjudande, vilken bank är det så man kan försöka göras samma sak? :wink:

Låter skumt med att man får bryta lånet utan att betala ränteskillnadsersättning, är du verkligen säker på det? Låter extremt ologiskt.

Skulle vara intressant att läsa igenom avtalet.