Bolån, välja bank utefter faktisk procentsats eller antal punkter rabatt?

Nja, nischlångivarna var konkurrenskraftiga förut men är periodvis långt ifrån att vara det nu, beroende på lånestorlek, belåningsgrad, lön, etc. För några månader sedan skiljde det för mig så mycket 0,84 procentenheter till Handelsbankens fördel, vilket blir en väldigt märkbar skillnad på allt annat än små lån. Innan räntan började gå upp snabbt låg de dock bra till, men nu är det mer tveksamt.

Att förhandla ner till samma ränta som nischlångivarna (förutsatt att man faktiskt uppfyller de striktare krav de ställer) bör gå väldigt snabbt att göra. Annars går man till nästa bank.

Transparensen är ju dock en fördel och det faktum att man inte behöver förhandla/förnya rabatten, medan avsaknaden av möjligheten att prismatcha de lägsta erbjudandet från någon av de andra är en nackdel.

@Tashio Det är den faktiska räntan du ska gå på enligt mig. Möjligen kan du titta lite historiskt på vilken av de två bankerna som erbjudit bäst ränta. Nordea hamnade väl förresten överlägset sämst i kundundersökningar för något år sedan (om jag inte minns fel, kolla upp detta själv) så den aspekten kan eventuellt vara värd att väga in också.

Kolla även på hur nyligen de två bankerna höjt räntan så att du vet att de reagerat på Riksbankens senaste höjning, ifall du inte redan gjort det.

1 gillning