Jobbar på ett mindre företag som säljare/projektledare och vi har genom alla åren haft ett provisionssystem. Vi har en mållön och sedan kan man gå minus en viss procent och plus en viss procent. Då vi säljare går minus på vår lön om produktion inte hänger med, har sjukdom etc så de inte kan leverera projekten så har vi valt att inte signera nytt avtal för 2022.
Vi anser att systemet är föråldrat och inte längre fungerar till vår försäljning samt hur företaget fungerar. Att ha ett system som ger minus för något sälj inte kan påverka är oacceptabelt. Önskan är att få fram ett bonussystem så sporrar samt ger klirr i kassan om man gör över förväntan.
Är det någon som har tips eller mall på hur ett bonussystem kan se ut? Det är extremt svårt att få ett helt rättvist system gentemot både arbetstagaren och arbetsgivaren men finns kanske många kloka här inne som har tips eller idéer vi kan ta med oss när vi skapar nytt bonussystem.
Mitt enkla förslag är att skippa bonussystem helt och hållet. Gör bolaget vinst över ett visst %, delas delar av överskottet lika bland alla anställda. Går det dåligt sker inget. Går det bra får alla en lika stor del.
Det tyckte en gammal VD till mig också. Problemet var att de, likt i ditt fall, inte kunde skapa ett vettigt bonussystem. Istället satte de upp ett nytt varje år, eftersom vi anställda skrek åt dem hur dåligt årets bonussystem var.
Det sista de satte upp innan de fattade att de skulle lägga sin tid på annat än att göra hela personalen upprörd var: Alla får 25000 var om den genomsnittliga sjukfrånvaron per anställd, inklusive management, var under 3 dagar per år. Den som låg på 0 fick dubbel bonus, men bara om första villkoret var uppfyllt.
Det slutade med att alla gick till kontoret sjuka och tog med sig sina sjuka barn dit. Sjukfrånvaro definierades som stanna hemma oavsett anledning. VAB klassades som sjukfrånvaro etc.
Ja, du har helt rätt. Blir extremt stor irritation just nu och förstör mer än det gör nytta tyvärr.
Systemet är framtaget för många år sedan när man inte sålde så stora projekt. De stora projekten ger stor gruppbonus för alla säljarna men nås inte den året efter så är där en faktor som ger minus på lönen.
De vi i nuläget har skulle jag mer vilja säga är en provisionsbaserad lön.
Men marknaden ändras och att sitta med en provisionsbaserad lön som inte tar hänsyn till om folk är sjuka i produktionen eller komponentbrist är man inte supersugen på. Därav denna diskussionen tagits upp bland våra säljare.
Jag rekommenderar ett system med triggers (exempelvis vinsten över en viss nivå) för att bonus överhuvudtaget skall betalas ut och att större delen av bonusen är bundna till sånt som är bra för hela företaget(NS, EBIT…) och att en mindre del är bunden till individuell prestation. Då vinner alla på att företaget som helhet går bra och får ut lite till om de också gör bra prestationer individuellt.