Ja det är ju precis så det är, låga BRF-lån ger höga kvadratmeterpriser.
Vad anses vara en lågt belånad Brf egentligen? Är det under 3500:- per kvm eller?
Ja det är relativt lågt. Beror lite på antal medlemmar i föreningen. Min morbror bor i ett hus med en förening han avskyr som har kanske 12 lägenheter. 2/3 av dem är enorma våningar där ägarna aldrig är hemma. Är väl någon form av investering eller så, men du vill kanske inte äga 250k med den skulden helst. Färre lägenheter innebär ofta mer avgift/lån. Många hus i innerstan har också lokaler som avlastar ekonomin enormt. Vi har bara en i min brf men den står för majoriteten av omkostnaderna.
Superlåg (sub1000) avgift innebär ofta uppblåsta priser, och nollavgift är sällan värt det att köpa vad jag sett utifrån utgångspriser/yta. Jag kollade på en sådan som kostade 150k kvadraten, typ 50% högre än området pga nollavgift. Det skulle ta ca 60 år för att gå back på 3000 kr i avgift i jämförelse, och då räknar jag bara rakt av. Extra ränta på det större lånet gör det såklart ännu dyrare.
Stockholm har problem asså…
Gör du en rak koppling mellan lån och avgift? Så behöver det ju inte vara. En förening kan mycket väl ha noll i lån pga att man sålt av tex vindsyta men samtidigt ha en normal avgift som går till driften och framtida renoveringar.
I min mening ett sunt sätt att driva föreningen, därav skepticism inför extremt låga avgifter som till synes ska locka köpare. Om kassan är stor nog ser jag dock ingen anledning att ha avgift. Jag känner till ett hus på Söder med så stor kassa från att bygga två våningar ovanpå huset att medlemmarna får utdelning istället för avgift.
Jag känner också till den föreningen. Det är helt bananas.
Inte sett några läggor ute men skulle gissa att de går för en slant pga den negativa avgiften, förmodligen så pass mycket att det inte är en värd trade off.
Inte i ett utsatt område iaf. Finns ett väderstreck i den kartan jag är mindre intresserad av om man säger så.
Med det sagt, jag hade nog helst valt Solna. Innerstan har för höga priser för mig. Men gamla Råsunda gillar jag!
Trivs bra i Bergshamra, men skulle nog föredra Karlaplan om det inte vore för priserna.
Ropsten är annars ett område som är oväntat “billigt” i förhållande till läge, men det är lite sömnigt såklart.
Om jag inte bodde så jag snabbt och bekvämt kunde cykla in till stan, eller i nödfall ta en rask promenad hem när (inte om) kollektivtrafiken står still, skulle jag hellre inte bo i Stockholm alls.
Jag tycker en stor del av problemet med prisnivån i de svenska storstäderna, särskilt i Stockholm och Göteborg, är avsaknaden av bosättningskrav.
En av mina familjemedlemmar fick jobb i Stockholm och köpte ett hus för 10 miljoner. Hans familj bodde där i två år och sedan var de tvungna att flytta utomlands på grund av befordran i koncernen. De hyrde ut huset i några år till och sålde det sedan för 14 miljoner. De lättast tjänade pengarna.
Jag håller med dig. Man får ju ta priset för lgh man är intresserad utav sen plussa på brf föreningens lån. Så man får fram totalkostnaden…
Ni har väl inte missat Sveriges främsta analys tjänst för att jämföra olika bostadsrättsföreningar emot varandra?
Länk: www.brfai.se
Har inga siffror men om vi tänker att en lägenhet på 4 mille med 3k i avgift jämfört med en för 6 mille utan avgift. Tar du den billiga lägenheten och sätter 2 mille på banken, antar en inflation på 2% på både bostadspris och avgift så behöver du en bankränta på 5,43% för att gå runt kassaflödesmässigt. Räntan blir då 108,5k, 76k efter skatt, 36k används för att betala avgiften 40k för öka kapitalet. Skatten på bostadsrätten bortser vi från i kassaflödet, den betalas först vid försäljning och då har man ju pengarna. Båda lösningarna har risker, bostadspriset kan krascha och hyresgäster kan försvinna men avgiften kan också höjas med mycket mer än 2%.
Hyresgäster? Jag har bara kollat på det som primär residens. Sanningen är att de flesta skulle låna 2M till för att bo i den med nollavgiften i exemplet, men det största motargumentet är att du skulle kunna köpa en lägenhet med vanlig avgift som är mycket större för samma pris om vi snackar 100k vs 150k kvadraten. Det är en väldigt dålig trade off med 3000 mindre kostnad i månaden för en lägenhet som är 33% mindre än det du kunde få för samma pris.
Min förening har bosättningskrav, vilket var ett krav för mig. Airbnb och folk som försöker flippa lägenheter är skitjobbigt att ha i föreningen, och hyresgäster blir styrelsens problem istället för den som hyr ut från utlandet. Stockholm skulle vara helt förstört om inte så många föreningar hade bosättningskrav.
Jag kikade lite på hemnet vad tidigare lägenheter sålts för i den rika föreningen med 0 i avgift. Det var inte extremt mycket mer än medel, men det är lite svårt att beräkna hur mycket avdrag mot snittet man behöver göra pga 60-tal och inte äldre stil. Den senaste som såldes låg på 119’ per m2 (55m2).
De två jag hittade på Söder medan jag letade bostad var kanske extra dyra då. Mycket möjligt!
Det här med tunnelbanestationer är gravallvarligt för oss Stockholmare, vi dras till diskussionen som nattfjärilar till lyktor!