Booli - Kvadratmeterpriserna vid dom olika tunnelbanestationerna - 2025

Sedan har vi Kymlinge som också saknar data :grinning:

3 gillningar

Vi snackar nog nästan bara Blasieholmen och Kungsträdgårdsgatan, och jag kan tänka mig att där blir dyrt som bara fasiken.

Det är ju ett ganska stort spann på stationer :upside_down_face:

Ja, men finns det några bostäder där öht.?

Absolut, fler än du tror på våningar högre upp. Dyra är det också absolut.

Hehe ok ja det är kanske så. Booli har inte ett enda slutpris på blasieholmen eller söder om mäster samuelsgatan/öster om drottninggatan och fram till nybroviken. T.o.m. Hjulsta som bara har streck i grafiken har iaf. ena sidan av en gata där det finns registrerade slutpriser.

Lagom smal(spårig)t skämt! Nördbrillor på! :bullet_train: :nerd_face: :ghost:

Har du kollat Booli? Förhandsmarknaden är nog mycket större för den typen av objekt. Då når de nog inte ens Hemnet.

edit: Jag hittar bara några äldre försäljningar på Arsenalgatan där. Så kanske är det t o m helt och håller förhandsmarknaden och att objekten aldrig når nätet.

Du glömde :fish:

1 gillning

…och :2nd_place_medal: :bow_and_arrow: :skull:

Sanningen är att de flesta skulle låna 2M till för att bo i den med nollavgiften i exemplet

Folk lägger till 1+ miljon för lite bättre sol på balkongen. 3+ miljoner för en terass (med andra ord lite större balkong). Kollar på lägenheter nu i ett område och de diffar mellan 4.8 till 8.5 miljoner, identiska lägenheter med det enda som skiljer är solstudien eller om den har terass.

I mina öron låter nollavgift 1000000x mer värt än någon minut extra sol eller en terass som ligger oanvänd större delen av året.

Om man skall vara lite allvarlig har en fisk stoppat byggandet av ett bostadsområde i 50 år där det redan finns en tunnelbanestation. Nu verkar dock bäver vara ett större hot mot grönlingen:

Grönling i Igelbäcken - Stockholms stad https://share.google/yG4DLEReWwiHbHEyd

1 gillning

Vem bor hellre vid Sveavägen än vid Rörstrandsgatan?! :nauseated_face:

Håller helt med. Jag bor inte inom tullarna men hade inte bott på Sveavägen gratis utan överdrift. Men Rörstrandsgatan hade jag gett mycket för att kunna bo på, så otroligt mysigt.

Förstår verkligen inte hur vissa dras till att bo på ställen som Kungsträdgården, Sveavägen och andra ställen som bara är så otroligt sterila.

1 gillning

Ja men man kan hoppa över alla såna ”uspar”, inklusive nollavgift. När jag letade lägenhet ville jag aktivt inte ha balkong för att få ner priset. Ironiskt nog har den jag köpte en balkong…

Norrmalm är generellt ett supernej. Sen är ju Vasastan ett veto för mig också av andra anledningar, men inte att det är centralurbant som Norrmalm.

ironiskt nog är det ju vid de dyraste stationerna det alltid varit billigas att bo. både på lång och kort sikt. skall man utanför tullarna så skall man akta sig för BRF - om marknaden viker så pyser luften ofta hårt ur priserna på BRF:er, Närliggande dyra villor har också historiskt varit mkt billigt att bo i.
En bra FIRE-grej kan tex vara att bo länge där det är extremt eftertraktat för att sedan göra en exit till landet. De flesta lägenheter och villor i och nära sthlms city kostar ju 10 miljoner plus om man bor som familj.
Man blir ju direkt skulfri om man emigrerar från sthlm och dessutom får man en säck pengar så att man klarar sig,

En mindre familjevilla i bromma, Enskede eller närförort där man trängs kostar ju närmare 15 miljoner. Har man bott i 20 år där med ungarna så kanske man gett 4.

Samma om man fastnat i lägenhet i innerstan.

Det är riktigt billigt boende.

Jag har funderat lite på det där och jag skulle faktiskt inte rekommendera en brf utan avgift.

Säg att du betalar 20% mer än normalt för en sådan lägenhet. Sedan inträffar något, tex att man tappar den där hyresgästen (typ ICA) som betalade dyr hyra för lokalen i bottenvåningen och så hittar man ingen ny. Eller att man åker på en rad dyra renoveringar i föreningen som tömmer kassan och gör att man måste ta lån i föreningen. Då införs månadsavgifter och då har man betalat en bra bit över marknadspris, har extra höga lån plus en avgift. Inte en drömsits direkt.

Gäller att vara medveten om det, det finns ju inga garantier för att noll-avgiften alltid kan kvarstå.

3 gillningar

Billigt sett till vinst och avgift, ofta ja. Det är ju dock störst tröskel att komma över för att ens flytta in. Kontantinsatserna blir ju enorma.

Med den retoriken vore det kanske bra att leta efter en BRF med skyhög belåning? :sweat_smile:

Jag har precis flyttat ifrån en BRF med nollhyra, inga lån i föreningen men flera miljoner i kassan, välplanerad underhållsplan utan stora renoveringar i pipen, flera lokaler som har varit uthyrda konstant under 20 års tid.

Jag tror helt enkelt att man behöver göra en ordentlig riskanalys av föreningen, precis som med alla andra aspekter av ens ekonomi!

1 gillning

Framför allt handlar det ju om hur pass mycket man betalar över normalt marknadspris. Kan man få lägenheten till ett bra pris så är ju risken inte så hög.

2 gillningar