Boomers, bostadsmarknaden och börsen

Sen har väl japan inte riktigt samma problem just för att dom låg före? Med teknik kunde de upprätthålla en ganska hög produktion. Men när däras interna konsumtion sjönk som en sten pga demografi kunde man importera den? Från övriga delar av världen.

Nu är det väl typ hela världen förutom afrika söder om Shara som har problem? Och det finns ingen att exportera till då alla har samma problem?

Möjligen är jag blind men ganska stor skillnad mellan länderna typ om 30 år som vi börjar likna Japan när de stora kullarna födda under 80 och 90 talet närmar sig pensionsåldern

Det intressanta är annars att de största årgångarna i Sverige 2023 är mellan 30-34 år samt 35-39 år som jag tror är runt den åldern då man gärna vill flytta till villa.

Japans,

Sveriges,

Prognos för Sveriges 2070

Om någon hittar något logiskt fel så får väl denna visa felet då.

Du skulle kunna få visa giltigheten i det och inte bara påstå.

Så har det varit. Har du sett det du påstår börja hända?

Steg 1 är att ha någon slags trovärdig kausalitet. Och gärna stöd i verkligheten. Dvs motsvarande saker skett historiskt.

Och det visar du hur?

Finns det bara två alternativ?

1. Ökad efterfrågan.
  2. 0 efterfrågan.

Jag skulle tro att alla läsare av tråden tänker att när du har så bristfällig grund i din logik så är det inte konstigt att du hamnar så fel.

I verkligheten har det funnits produkter som sålts (med varierande efterfrågan) under långa tider, där ingen tillväxt skett.
Naturligtvis.

Att det finns en efterfrågan och en produktion leder inte till någon tillväxt.

Jag har förklarat tidigare vad som kan ge tillväxt. Bara gå tillbaka och läsa och begrunda.

Det är alldeles riktigt. Levererar man inget finns vare sig kostnader, intäkter eller vinst.
Men det lär inte bara vara jag som undrar vad det har med tråden eller diskussionen att göra.

Det är tvärtom så att det behövs kapital för att få tillväxt. Någon måste nämligen öppna sin plånbok och betala för arbetet som eventuellt kan leda till tillväxt. (Hoppas inte det kommer som en chock, men betalar ingen för arbetat så utförs det inte och sannolikheten för tillväxt går ned till 0).

Det förutsätter kapitalism.

Behöver man inte göra. Och jag ser inte att du gjort det heller. (Uppenbarligen anser DU det. Men du kan ju begrunda att jag inte lyckas hitta någon förekomst bland dina skriverier).

Det gör jag inte heller. Bara gå tillbaka och titta vad jag skrev.
Finns inget sådant i det. Ingen kommer kunna klara av att visa en sådan förekomst i det jag skrev.

Men du vill få dom till det?

(Bara i den meningen exponerar du tankar om tvång. Men du har rätt i att du har inte berättat HUR du tänker tvinga dom).

Helt riktigt. I det jag citerat finns ingen förekomst av arv-prat. Således har inte jag med de i mina kommentarer.

Din mening ovan framstår som något malplacerad och helt irrelevant.

Nja, det har du väl inte gjort.
Du har gjort påståenden om konsekvenser av det. Men som är ogrundade. Jag har inte sett till någon logik.

Låt oss ta konsekvenserna av sparande, räntor, inflation och skatt:

1. inflation ca 4%
  2. sparränta på ca 4% (rimligt då riskfri realränta då blir 0%)
  3. skatt på nominell ränta 30%.
  4. kvar efter skatt och inflation -1.2%
    Dvs staten tar 1.2% av kapitalet varje år. Till slut har man bara ett försumbart belopp kvar.

Var det spararna du menade skulle åka på brödsmulor. Det är nämligen vad ränta på ränta leder till i verkligheten.

Nej, nog ser det ut som du bara sitter och hittar på. Och knappast har räknat ut något.

Finns inget spår av något sådant i det jag skriver. Mest troligt att du inte läst vad jag skrivit.

Jag svarar på det jag citerar. Varför är inte det tillräckligt?

Ingen aning om vad det är du pratar om nu? Men du skicka en text om skillnaden mellan nord och syd Korea under ett samtal om arv. Jag bara konstaterade att det inte har med arv och göra alltså är vi överens. Men fortfarande helt lost i vad det är vi faktiskt diskuterar mer så vi kan väl bara släppa det.

Va? Jag menar att om man har ekonomiska system som gynnar ägande av produktionsmedel framför arbetet ihop med ränta på ränta över hundratals år skapar enorma koncentrationer av välstånd. Jag har inte nämnt inflation sparränta eller skatter. Även om jag förstår att dessa spelar roll. Problemet är att hålla systemet i balans över långa tidsperioder så alla nya aktörer anser att systemet är rättvist. Annars kommer det finnas mer och mer incitament att spela utanför reglerna allt som tiden går.

tydligen inte för jag förstår inte alls vad du menar. Och det är helt okej vi behöver inte förstår varandra. Men det går inte att debattera eller försöka lära sig hur du tänker när du konsekvent påstår att andra säger saker dom inte sagt, bara för att du tolkar det så.

Okej.

• kapital skapar tillväxt, kvittar om det finns efterfrågan. Gör det inte det är det kommunism.
  • teknologisk utveckling är helt frånkopplat marknaden. (att påstå något annat är kommunism)
  • att se några som helst nackdelar eller problem med arv är kommunism.
  • att se några demografiska problem är kommunism.

Jag ger mig, du har avslöjat min undermedvetna kommunism. Blir väl att rösta på kommunistpartiet i nästa val antar jag.

1 gillning