Boprisfallet är nära eller bara skrämskott? (del 1)

Det är många som inte förstår att det handlar om andelen av arbetskraften, och att just ungdomsarbetslöshet tenderar att vara hög. Kan vara vettigt att förklara det då och då.

För äldre stämmer arbetskraften med antalet i ålderskohorten bättre. Så där är skillnaden inte lika drastisk.

Studenter får inte låna. Banker kräver inkomst för lån.
Det är först när dom får inkomst som det kan bli aktuellt med lån. Och då sitter dom med huvudverken med kontantinsats.

Och HR kommer dom inte över pga hyresregleringen. Dom har faktiskt ganska goda skäl att säga att staten jävlas med dom. Ändå är det ganska lite gråtjämmer från dom.

Det var inte lika eländigt förr. Då skapade inte facket lika stor arbetslöshet. Men det var ganska illa. Jag kommer ihåg de från min grundskoleklass. De fick beredskaps jobb i 6 mån medan de återkvalade in sig i akassa. Sedan gick dom på akassa tills dom var utförsäkrade. Och så repeat.
Ren idioti enligt min uppfattning. Mycket bättre då med fri arbetsmarknad. Så har alla jobb hela tiden. Och kan söka bättre jobb när dom lärt sig leverera mer värde.

Så det är ungefär lika illa hela tiden med ungdomsarbetslöshet. Dom har hela tiden det talats om bubbla haft problem att köpa första bostaden. Det är nog ingen nämnvärd förändring där.

1 gillning