Boprisfallet är nära eller bara skrämskott? (del 1)

Jag lyssnade. När sa han nå’t om Domedagen? Om han talat om “Judgement day” med CNBC är inte detsamma som att uttrycka det till svensk press. Sedan är det ju sjukt att Expressen publicerar detta som en nyhet igår när det kommer från Di och verkar härröra från senaste höjningen av räntan (i november?).

#expressen #rubriksättning #klickjakt

1 gillning

“Day of reckoning” bör översättas till räkenskapens dag i detta sammanhang.

4 gillningar

Var det vad han sa till CNBC? Ja, det är ju en avsevärd skillnad och visar ju bara ännu en gång att kvällstidningarnas rubriksättare är de första som borde på sparken i lågkonjunkturen.

tillägg för sammanhang:

och jag håller med Ingves, 2,5-3% är inte “elevated levels”. Jag hörde inget om domedag här heller f ö.

4 gillningar

Ingves ler i alla fall några gånger, vilket förmodligen beror på att pensionen nalkas. Har annars endast sett honom le då han pratar om Riksbankens 126 ton guld.

2 gillningar

var på visning på en bostad för ca 1 år sedan och mäklarn visste att jag ville “byta upp” mig nu pratar vi inga lyxbostäder utan billigare lägenhet för 1-2 miljoner kr den här veckan ringde han upp mig och sa att han har ett objekt till mig.

Börjar mäklarna äntligen jobba för sina pengar och börjar få gå igenom sin gamla telefonlista?
För 3 år sedan sedan gick det knappt att få en mäklares uppmärksamhet idag ringer dom upp en.
Verkligen stor skillnad märker jag när jag går på visningar de verkligen hör av sig dagen efter och försöker få en till ett köp :sweat_smile:
Jag sa att jag kan kolla på bostaden men sa att jag enbart köper denna bostaden för 20% under begärt pris :slight_smile:

5 gillningar

Ja. Mycket tyder på det. Min äldste har haft en del kontaktförsök från den mäklare som visade lägenhet i höstas. Mitt intryck även från andra är att det blivit vanligare.

2 gillningar

Utan att veta hur mycket mäklarna jobbar för sina pengar så tror jag att förändringen kanske mer är vem mottagaren av telefonsamtalen är.
Min mamma har klagat över att massa mäklare ringer henne med förfrågningar om hon inte vill sälja sin bostadsrätt (något hon inte är alls intresserad av) de senaste åren.

Mäklarens lön är väl nästintill 100% baserad på provision och arbetsbristen är väl total i den branschen just nu?

Jepp denna mäklare har ringt mig 3 gånger och frågat om han ska värdera min lägenhet och jag har sagt att jag hör av mig den dagen jag vill sälja, även om jag köper en till bostad så kommer jag ej sälja min nuvarande sa detta till honom men då sa han att det kan vara bra att få bostadenn värderad ändå?

Jag tänker ödslar han inte bara en massa onödig tid på att vilja värdera min bostad då eller är hans tanke om jag säljer den i framtiden att jag går genom honom då?

1 gillning

Bara jag som har börjat uppmärksamma att “folk” lägger ut bostäder på marketplace? måste vara nästa nivå av desperation…

Berätta mer.

Här är ett exempel. De personer jag har sett lägga ut är av utländsk härkomst, kanske är att de inte hänger med i det svenska systemet ?

Denna person har ändå en länk till mäklarannons, de andra jag har sett har inte haft något sådant…

1 gillning

Så kan det vara, att de inte känner vårt system eller kanske det är så de gör så i sina hemländer.
Annan anledning? Många av utländsk härkomst är betydligt mer kreativa än ursvensken, om jag nu får uttrycka mig så utan att flaggas av någon med extrem känslighet eller av någon som tycker att det är irrelevant om de är mer kreativa eller inte.

4 gillningar

Jag tror det enbart är ett sätt att nå ännu fler ögon om man nu behöver sälja. Jag avfärdar också marketplace som oseriöst, men det är nog många som hänger där dagligen som ser annorlunda på det. När blocket bostad var nytt kändes det ganska oseriöst, men det har ju också ändrats.

(Nästan) all reklam är bra reklam.

1 gillning

Det är väl inte ovanligt att folk delar sina Hemnet/Booli-annonser via Facebook? Tycker det dyker upp då och då från folk jag känner. Därifrån är ju steget inte långt till Marketplace.

1 gillning

Ändå sålde han väl av en 50-60 ton i samband med finanskrisen? Minns att det var mycket snack om att det också var helt feltajmat.

Idag såg jag en bostadsannons där kostnaden driften var redovisad med tillägget att det var efter el-stödet :sweat_smile:

14 gillningar

Det är nog det nya, vänta bara tills det kommer elförsäljningen från solceller :grin:

1 gillning

Det känns ju lite rimligare iof, solcellerna sitter ju förhoppningsvis kvar ett par år framöver! El-prisstödet är ju (förhoppningsvis) tillfälligt :upside_down_face:

1 gillning

Vet du att försäljningen varar för evigt?:grin: skojade, det är klart att det är rimligare, men ändå inte rätt. :blush:

1 gillning