Följa direktiven som Riksdagen har gett Riksbanken…
Våra politiker sa åt Riksbanken på skarpen tidigt 2010-tal att de skulle sluta bry sig om bostadspriserna när de satt räntorna.
Följa direktiven som Riksdagen har gett Riksbanken…
Våra politiker sa åt Riksbanken på skarpen tidigt 2010-tal att de skulle sluta bry sig om bostadspriserna när de satt räntorna.
Ett sådant klaverklamp skulle inte förvåna mig ett dugg, om jag minns rätt så satte han guldet i pant under krisen 2007-2008 men sålde det nog aldrig.
Behövs verkligen fastighetsmäklaren?
En normal fastighetsaffär skiljer sig inte mycket från en bilaffär annat än att det oftast rör sig om en större summa pengar. Skulle inte många bostäder kunna byta ägare i en app?
Det är väl inget som hindrar att man skippar mäklaren, eller?
Vi gjorde så när vi sålde vårt radhus och när vi köpte fritidshus likaså, men det är ju här i Finland, kanske andra regler i Sverige.
Går att göra i Sverige med, sen finns det tjänster för att få hjälp med ex kontrakt och så om man vill, typ Hemverket där man sköter allt kring visning och kontakt själv och så finns en mäklare för kontrakt.
Sen spontant tänker jag att beroende på hur det brukar funka kanske det finna köpare som känner sig avskräckta av att inte göra det via en mäklare. Min första tanke är det för egen del, mäklaren ger en form av ”trygghet” eller ”garant” (jag vet att det inte är så). Just kontraktet och pengaöverföringen känns som större grejer än en bil ändå, nu har jag aldrig köpt varken ny eller dyr bil i och för sig, men dyrt hus. Jämfört ex USA, där verkar det vanliga vara att alla har en egen mäklare, säljaren sin och köparen sin.
De flesta mäklare jag haft att göra med har snarare haft motsatt effekt, lite sliskig säljare som mest ser till sig själv vibe. Nu finns det säkert bra mäklare med, men när vi köpte utan mäklare kändes det bra att ha kontakt direkt med förra ägaren (som vi f.ö. fortfarande har kontakt med, trevlig kille).
Att båda har sin egen representant är väl ett bevis på att en mäklare inte är opartisk. Den svenska mäklarkåren påstår att en svensk mäklare endast är en opartisk mellanhand, vilket i så fall inte är korrekt.
Ja, det är lite märkligt faktiskt. Hur ska man kunna vara opartisk i det läget som faktiskt också ofta styr vad du ska få betalt för ditt arbete!
Ja hu, när vi skulle sälja vår lägenhet träffade vi ett antal mäklare. En från stans flashiga firma gjorde ett så otroligt dåligt intryck, bara yta och försök att få oss att tänka att han allt skulle kunna leverera ett väldigt högt slutpris, men lite förtäckt. Vi valde en annan som gav en realistisk värdering och ett rimligt och bra intryck.
Samma när vi var på visningar, flashiga firman alltid lite för fokus på sälj men inte service eller bemötande.
När vi var i läget att sälja vårt radhus hade vi först 4 olika mäklare som misslyckades med att sälja det till ett pris vi var nöjda med (det här var under finanskrisen), till sist tröttnade vi och min fru tog tag i saken själv.
Hon fick det sålt på två veckor till ett pris vi var nöjda med.
Exakt vad jag tänkte när jag läste en artikel på Ekonomifokus som beskriver mäklarens roll så här:
“Mäklaren skall vara en opartisk mellanhand i affären, dvs mäklaren skall värna om både köparens och säljarens intressen med ett enda undantag, priset. Mäklaren skall arbeta för att bostadens pris blir så högt som möjligt.”
Hehe, ja, för ett så högt pris som möjligt ligger ju i köparens intresse absolut ![]()
Jo jag tror appar för det kommer växa, gillar inte heller mäklare.
Frågan är om prisfallet kommer spä på det sentimentet? ![]()
Att betala 50-100K för att sälja en bostad i en uppåtgående marknad kan ju sväljas lite lättare än när man redan gör en förlust och det gräver en djupare förlust i säljarens plånbok.
Måste säga att timpenningen är bra på att visa bostaden själv och få resten skött av Hemverket för 12K! Själv hade jag inte haft några problem att köpa direkt av säljaren när det begav sig. Bara det juridiska är i sin ordning!
Tycker en mäklare med bra kontaktnät definitivt gör nyttan.
Det enda dom vill ha är pengarna vilket jag också vill, så gemensamt intresse.
Mjo, fast de vill också ha snabb omsättning före ett högre slutpris. Vilket säljaren kanske inte nödvändigtvis prioriterar!
Säljaren kan bestämma, mäklarens kontaktnät kan vara nyckeln till rätt affär.
I dessa tider kanske en öppen exponering på marknaden kan vara till en nackdel för säljaren?
Jag stöttar ett par som försöker köpa sin första bostad nu. De pratar inte svenska så det har varit knepigt att förstå hur allt går till, förutom att det är första gången de köper bostad öht. De har lämnat ett bud under utgångspris (drygt 100 k under utgångspris på 2,7m så inget skambud) på en lägenhet som har noll andra intressenter. Mäklaren sa direkt att det budet var INTE intressant och skrev inte ut det på Hemnet. Säljarna accepterar endast utgång eller mer. Nu har de istället en till visning.
Jag tycker det verkar vara en dålig taktik från säljarna och mäklaren, hög risk för liten potentiell vinst på en marknad som går nedåt. Mina vänner är frustrerade eftersom de gärna vill köpa den här lägenheten, men är förstås osugna på att betala för mycket. Lägenheten lär gå ner mer i pris kommande år, även om de förstås vill bo där längre än så.
Jag var med om samma sak 2008 och då bjöd vi ändå utgångspris för en lägenhet, men säljaren tyckte att hon borde få mycket mer eftersom grannarna sålt för mer året innan… Men vi var inte lika angelägna om att hitta boende så vi ryckte väl mest på axlarna och gick vidare.
Intressant att säljare har så svårt att justera förväntan att de tar (ur min synvinkel) ganska irrationella beslut för att slippa en förlust. Vi vet deras pris och mina vänners bud innebär en förlust på 100k. De har redan köpt en ny bostad vet vi och har inflyttning redan om en månad.
Självklart kan det finnas fler faktorer vi inte känner till, men det verkar ändå lite som tjurskallighet och en förväntan om vinst. Man kanske tom tycker det är pinsamt att sälja en lägenhet med förlust?
Mina vänner köparna börjar också bli tjurskalliga. Världen är överens om att mer nedgång väntar, och de vill inte bli “bullied” till ett köp. Fick de ett motbud mitt emellan hade de tagit det men nu börjar det bli en principsak för dem med… 
Ja om de redan har köpt en ny bostad är det ett väldigt högt spel! Det håller jag med om.
Men det är precis som du skriver förlustaversionen som spökar. Det handlar mindre om kronor och ören och mer om principen att de vill ha tillbaka pengarna. Hur irrationellt det än må vara.
Men de lär inte vara ensamma i det tänket. Så man kan ju ana att vi börjar närma oss diverse ”stödområden” precis som man brukar tala om inom teknisk analys på börsen.
Samma sak gäller köparna, varför försöka pruta ner 100k om de verkligen vill ha lägenheten och säljarna accepterar utgångspris?